Sell sheet maken Stel, je hebt een fantastisch spel gemaakt. Je hebt er alleen geen tijd en geld voor om zelf het spel uit te geven en hebt besloten om je spel aan te bieden aan een publisher. (lees hier meer over de keuze tussen zelf een spel uitgeven of via een uitgever). Dan...
Lees verderAdventures in Neverland: een Kickstarter succesverhaal van meer dan 500.000 euro
Interview met de spelontwerper van ‘Adventures in Neverland’” Als beginnende spelontwerpers willen we niets liever dan zelf een goed spel uitbrengen al dan niet via een Kickstarter. Vicky Swers is dit avontuur ondergaan en heeft in samenwerking met Black Box Adventures haar spel ‘Adventures in Neverland‘ uitgebracht. Een mooi succesverhaal waarmee ze bijna 5.000...
Lees verderJe spelidee beschermen via het Auteursrecht, Merkenrecht of een patent.
Moet je je spelidee beschermen? Onlangs kregen we de tip van een lezer om iets te schrijven in onze basis handleiding over hoe je je spelidee kunt beschermen. Geen slechte tip, want veel beginnende spelontwerpers zitten met de vraag of en hoe ze hun spelideeën kunnen beschermen en of ze die ergens moeten opgeven...
Lees verderBasis handleiding om zelf een spel te maken en uit te geven
Zelf een spel maken Wil je zelf een spel maken en uitgeven, dan komt er een hele hoop op je af. We zitten hier zelf middenin en hebben al een aantal spellen liggen in verschillende fases van ontwikkeling. In een reeks van verschillende blogposts proberen we ook jou op gang te helpen om je...
Lees verderGelijkenissen tussen een Dungeon Master en spelontwerper
Dungeon Master vs Spelontwerper Nu ik ervaring heb met zowel het ontwerpen van bordspellen als het zijn van een Dungeon Master, herken ik veel gelijkenissen tussen de twee. Dit is misschien ook niet zo gek gezien beide zich richten op het bedenken van creatieve manieren om een gezelschap te vermaken. In deze blogpost zet...
Lees verderSpelmechaniek uitgelicht: Coöperatieve spellen
Wat zijn coöperatieve spellen? Co-op, coöp of coöperatieve spellen zijn spellen waarin de spelers met elkaar samen werken tot een gezamenlijk doel. Het is het tegenovergestelde van een competitief spel waarbij de spelers vaak individueel winnen of verliezen. Bij een coöperatief spel winnen of verliezen de spelers samen. Dit soort spellen is door de...
Lees verderDe favoriete spellen van NiNi Games: Nikki’s top 5 favorieten in 2020
Bij NiNi Games zijn we niet alleen bezig met het ontwikkelen van onze eigen spellen, we letten ook nauwlettend op de actuele spellenmarkt. Dit is natuurlijk grotendeels ter inspiratie, namelijk: hoe meer je speelt, hoe meer je leert! Maar naast spellenmakers zijn we ook gewoon spelfanaten. We zetten regelmatig een spelletje op tafel, samen...
Lees verderSpelmechaniek uitgelicht: Geluk
Wat is geluk als spelmechaniek? Geluk ontstaat door een combinatie van randomness en verborgen informatie. Factoren die je niet met zekerheid kunt voorspellen. Zonder geluk zou je de uitkomst van een spel al vroegtijdig kunnen uitrekenen en is elke keuze duidelijk goed of fout. Geluk wordt bij spellen veelvuldig ingezet. Het meest voor de...
Lees verderHoe je een spel prototype kunt maken
Wanneer een prototype maken? Als je zelf een spel wilt maken kun je enorm veel ideeën hebben. Een idee is echter niets waard tot je er iets mee doet. De eerste stap die je zo snel mogelijk moet zetten, is je ideeën op papier zetten. Voor een spel kan dit heel makkelijk door een...
Lees verder11 spellenbeurzen die je moet bezoeken (als je zelf een spel maakt)
Spellenbeurzen Eén van de beste manieren om je spel in de markt te zetten is deel te nemen aan bordspellen evenementen. Naast dat hier natuurlijk je publiek (bordspel liefhebbers) rondlopen, kun je ook veel leren van andere ontwerpers en uitgevers. In 2020 zijn veel evenementen afgelast wegens Corona en er is nog geen uitzicht...
Lees verder