fbpx

Hoe je een spel prototype kunt maken

Inhoud:
Wanneer een prototype maken?
– Verschillende fases van een prototype
Zelf een prototype maken
Componenten inkopen
Online prototype

Wanneer een prototype maken?

Als je zelf een spel wilt maken kun je enorm veel ideeën hebben. Een idee is echter niets waard tot je er iets mee doet. De eerste stap die je zo snel mogelijk moet zetten, is je ideeën op papier zetten. Voor een spel kan dit heel makkelijk door een eerste, hele simpele variant van een prototype te maken. Dit hoeft nog niet eens speelbaar te zijn, als je de ideeën in je hoofd maar op papier krijgt. Bedenk welke componenten je spel zou kunnen bevatten en begin met tekenen en schrijven. Moet dit mooi zijn? Zie je afbeelding hierboven om een impressie te krijgen van ons eerste prototype van Tomb of Rasha en beantwoord zelf die vraag.

Verschillende fases van een prototype

Een prototype ondergaat vaak veel verschillende fases. Het prototype zoals hierboven weergegeven is, zal je niet snel gebruiken om je spel aan een uitgever te pitchen. Bedenk voordat je je prototype gaat maken wat het doel is. Voor ons zijn de volgende prototype fases te definiëren die elk een ander doel voor het prototype hebben:

  • Ideefase (spel 0% – 10% af):
    In de ideefase ben je bezig om van je idee iets tastbaars te maken. Je prototype is puur voor jezelf bedoeld en hoeft nog niet speelbaar te zijn of gedeeld te worden met andere mensen. De bijbehorende doelen zijn dan ook:
    • Je idee op papier zetten
    • Eerste test of de opzet zoals je hem bedacht hebt ook daadwerkelijk werkt
  • Testfase (spel 10% – 80% af):
    In de testfase moet je daadwerkelijk een speelbaar spel hebben. Het hoeft nog niet leuk te zijn of te werken, maar je wilt in deze fase wel het spel aan andere mensen kunnen laten zien. Houd er rekening mee dat je in deze fase heel vaak je prototype wilt gaan aanpassen (V0.1, v0.2….. v0.89, v0.90 etc). Je wilt in deze fase niet hebben dat je prototype te veel geld kost om te maken. De doelen die bij deze fase passen zijn:
    • Kijken of het spel leuk is
    • Leren welke richting je met je spel op moet gaan
    • Het testen of specifieke spelmechanieken goed werken
    • Het balanceren van het spel
    • Zien hoe mensen interacteren met je spel
  • Pitchfase (spel 80% – 90% af):
    In deze fase zit je spel fundamenteel goed in elkaar. Je kunt ervan uitgaan dat je alleen wat design of balancing tweaks moet uitvoeren, maar niet meer het hele spel hoeft om te gooien. Je wilt op dit moment ook dat je prototype een goede afspiegeling van je spel is. Wat meer uitgeven voor een prototype is dan ook niet zo erg. Het doel van je prototype is:
    • Showcase van je spel
    • Visueel marketing materiaal
    • Mensen overtuigen van het potentieel van je spel
  • Reviewfase (spel 90% – 95% af):
    Je spel moet nu eigenlijk helemaal af zijn. Je wilt wat ruimte overlaten om eventueel wat aanpassingen door te voeren als de community met goede ideeën komt of je typo’s moet corrigeren. Dit prototype zal je waarschijnlijk in een veelvoud willen maken. Het doel van je prototype is:
    • De beoogde finale versie van je spel laten zien
    • Mensen overtuigen het spel aan te schaffen
Zelf een prototype maken

Je hebt weinig nodig om zelf een eerste prototype van je spel te maken. Pak een pen en papier en je kunt 90% van alle spelideeën al uitvoeren. Voor de ideefase volstaat alles wat je in huis hebt eigenlijk altijd wel. Zelfs als je een spel met 3D elementen wilt maken kun je vaak een alternatief bedenken die voor een eerste prototype al voldoende inzicht bieden. Stel je bedenkt het spel Jenga en wilt een prototype maken, pak dan bijvoorbeeld tandenstokers als je eerste ontwerp. Het spel is waarschijnlijk niet speelbaar, maar je krijgt wel een idee hoe je een toren in elkaar zou zetten.

Ook in de testfase kun je meestal goed uit de voeten met materialen die je zelf in huis hebt. Met een printer in huis heb je wel meer mogelijkheden om het spel een wat betere look en feel te geven. In ons blog artikel over Print & Plays staan een aantal tips en tutorials hiervoor. Wil je toch wat extra’s dan kun je voor weinig geld de White Box aanschaffen. Deze box bevat alle essentials voor het maken van je eerste prototypes. Er zitten verschillende spelcomponenten in, zoals meeples, dobbelstenen, blokjes, tokens en nog veel meer.

Wil je een iets uitgebreidere box? Gabe Barret van de Board Game Design Lab heeft op Kickstarter de Board Game Design Starter Kit uitgegeven. Dit is de ideale box voor iedereen die zelf een bordspel wilt maken en helpt vooral in de ideefase om snel en eenvoudig een eerste prototype te maken. Deze box is nog vollediger dan de White Box.

Pro tip: Gabe Barret geeft ook coaching gesprekken die je erg op weg kunnen helpen voor het maken van je eigen spel!

Waarschijnlijk zijn er wel meer soortgelijke boxen te vinden van allerlei verschillende vormen en maten. Bedenk echter ook dat je de spellendozen die je zelf bezit kunt ontleden om de componenten te verzamelen die je nodig hebt.

Componenten inkopen

Ben je al een stap verder en wil je een daadwerkelijk professioneel ogend prototype maken? Spelspul is een geweldige website waar je losse onderdelen kunt aanschaffen. Op Makingplaycards kun je dan weer voor onder de 15 euro een custom deck kaarten laten printen. Neem je meer exemplaren af, dan neemt de prijs ook snel af. Ook je lokale copy shop kan je spel al snel wat extra kwaliteit geven.

Online prototype
Tabletop Simulator
Tomb of Rasha in Tabletop Simulator

Er zijn ook online platformen waar je je spel prototype in kunt maken. Tabletop Simulator, Tabletopia (gratis) en Tabletop Playground is slechts een greep uit de opties die je hiervoor hebt. Je kunt in deze programma’s vrijwel alle spelcomponenten zelf eenvoudig uploaden. Voor Tabletop Simulator kan deze beginners handleiding je op weg helpen om je eigen componenten te uploaden. Als je hier vragen over hebt, laat dan een bericht achter en wij zullen ons best doen om je hiermee te helpen.

Je kunt ook een voorbeeld bekijken in Tabletop Simulator voor ons spel Tomb of Rasha.

Feedback

Wat vindt je van onze blogartikelen? Laat je mening achter in de comments en laat ons weten over welke onderwerpen je meer informatie zou willen hebben!

Deel dit bericht:
Abonneer
Geef me een seintje bij
guest
1 Reactie
Nieuwste
Oudste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

[…] De eerste stappenWelke inspiratiebronnen kunnen helpen bij het maken van een eigen spel?Hoe je een spel prototype kunt makenZelf spel uitgeven of naar uitgever stappen?Testfase: Een leuk én goed spel maken9 tips voor het […]

nl_NLNL