fbpx

Adventures in Neverland: een Kickstarter succesverhaal van meer dan 500.000 euro

Adventures in Neverland bordspel

Interview met de spelontwerper van ‘Adventures in Neverland’”

Als beginnende spelontwerpers willen we niets liever dan zelf een goed spel uitbrengen al dan niet via een Kickstarter.

Vicky Swers is dit avontuur ondergaan en heeft in samenwerking met Black Box Adventures haar spel ‘Adventures in Neverland‘ uitgebracht. Een mooi succesverhaal waarmee ze bijna 5.000 backers achter zich heeft gekregen.

Wij mochten Vicky het hemd van het lijf vragen over hoe haar spel zo’n enorm succes is geworden!

We bespreken onder andere:
  • Hoe de 5 jaar spelontwikkeling zijn gegaan.
  • Wat Adventures in Neverland zo bijzonder maakt.
  • Hoe de samenwerking met Black Box Adventures was.
  • Hoe playtesters te vinden zijn en je je spel kunt promoten. (via beurzen)
  • Vicky’s gouden tip!

Luister naar het interview met Vicky:

*Scroll naar beneden om mee te lezen met het transcript!

Relevante linkjes

– De Kickstarter gemist? Pre-order Adventures in Neverland via Spelhuis.be.
Bekijk de Kickstarter pagina.
Lees meer over Adventures in Neverland op Boardgamegeek.
– Zelf een spel maken? Start met onze Basis handleiding.

Volledig transcript:

  • 0:00 Nikki – Welkom Vicky, dit zijn Nikki en Niels van NiNi Games. Hier hebben we Vicky Swers bij ons waar we een interview bij gaan afnemen. Zij is de bedenker van Adventures in Neverland. Vicky, zou je wat over jezelf kunnen vertellen? Korte introductie, who are you, wat doe je?
  • 0:21 Vicky – Ja, Ik ben dus Vicky, inderdaad de ontwerpster van Adventures in Neverland. Ik ben daarnaast ook medewerkster bij het Spelhuis, een Belgische webshop. Maar we hebben ook een fysieke winkel. Ik ben een Belgische die in Nederland is gaan wonen.
  • 0:45 Nikki – Woon je in Limburg?
  • 0:21 Vicky – In Limburg ja, dat klopt, maar net over de grens, want ja, het Spelhuis is natuurlijk een Belgische winkel. Ik woon in Nederland en werk in België. En ik ben een aantal jaren geleden een beetje in de bordspellen gerold. Eerst als hobby, ik denk zoals zovelen. En dat smaakte naar meer. Hoe meer beurzen dat ik deed, hoe meer mensen ik leerde kennen, hoe meer dat ik er in rolde. Ja, nu ben ik er eigenlijk voltijds mee bezig.
  • 1:22 Nikki – Want wat voor een werk doe je bij bij Spelhuis.be?
  • 1:25 Vicky – Wij verkopen bordspellen, online en in de winkel. Dus we moeten ervoor zorgen dat de pakketten bij de klanten geraken. Dus alles wat bij een klassieke webshop komt kijken. Daarnaast sta ik ook in de winkel. Dus mensen die de fysieke winkel bezoeken help ik verder, ik vraag waar ze naar zoeken, en ik ben eigenlijk altijd op zoek naar een match voor hun. Want met dat ontzettend grootte aanbod aan spellen, ja, je hebt ook heel veel verschillende soorten spelers en niet iedereen vindt hetzelfde altijd leuk. Ik probeer vooral zo de juiste spelers met het juiste spel te matchen. Dat doe ik dan. Dat is zo’n beetje in het kort wat ik doe.
  • 2:18 Nikki – Dat is wel leuk, dat je eigenlijk gewoon je interesse met iemand kan delen en kijkt van ‘oké, hoe kan ik die persoon helpen?’. Dat is ook wel, wij hebben ook een spellenwinkel in de buurt. Die is natuurlijk nu dicht, maar daaraan is inderdaad het leuke dat je wat vragen kan stellen in plaats van een bol.com, waar je van hup, bestel…
  • 2:35 Vicky – Ja precies, en wij richten ons vooral op heel veel families en beginnende spelers omdat: Wij hebben gemerkt dat mensen die al in de hobby zitten, meestal weten die wel waar ze terecht kunnen. Het zijn de families en beginnende spelers die eigenlijk vooral Monopoly en Risk en Stratego kennen en die op zoek gaan naar iets nieuws, dat die niet altijd goed weten waar ze moeten beginnen. Van ja, andere spellen zijn misschien zo moeilijk, dan vinden wij het heel leuk om te zeggen ‘Nee, er zijn ook heel veel eenvoudige spellen die dan toch net weer anders zijn.’ En daar proberen wij vooral op in te pikken en die mensen te bereiken. Ja, dat proberen wij te doen.
  • 3:21 Nikki – Ik denk inderdaad dat, toen wij een beetje in de spellenwereld geraakte, dan kun je ook een beetje namen gaan geven aan dingen. Zo van, ooh ik heb ontdekt dat ik deckbuilders leuk vind, maar ik wist niet hoe dat heette, ik wist niet dat daar überhaupt een categorie voor was. Het is inderdaad een beetje, je kent de Monopolies, maar er zijn zo veel verschillende dingen. Het is echt heel groot inderdaad ja. 
  • 3:44 Vicky – Ja precies, en dat is heel leuk om mensen daarmee te leren kennen. Want ik merk dat ik ondertussen ook al zo lang erin zit, dat het in het begin een beetje moeilijk was voor mij om te zeggen van ja, hoe leg je nu Deckbuilding uit zonder het woord te moeten gebruiken. Want ja, mensen gaan er nooit van gehoord hebben. Ja hoe leg je dat uit? Worker placement, engine building, van die dingen allemaal. Maar ja, dan probeer ik gewoon te ze van hoe gaat het spel, of dit zit erin of dit ga je leuk vinden. Veel geluk, weinig geluk, en ja, dat werkt, dat is heel leuk.
  • 4:20 Nikki – Ja precies, en ben je altijd al geïnteresseerd geweest in bordspellen of was je gewoon een casual speler, opgroeiende en vervolgens meer gaan Googelen over… of wat was een beetje de trigger waardoor je echt wat meer erin kwam?
  •  4:36 Vicky –Goh, als kind was ik wel meestal degene die initiatief nam voor een spel, want meestal kwam dit thuis niet zo heel vaak aan bod. Maar ik ben pas echt beginnen te spelen naar aanleiding van rollenspelen, als D&D en Pathfinder. Omdat ik hoor graag verhalen, ik vertel graag verhalen, en het is eigenlijk via die spellen dat ik naast de rollenspelen in de thematische bordspellen ben gerold. En van de thematische bordspellen dan weer verder naar ik zou zeggen iets mechanisere bordspellen, want ik ben niet iemand die heel graag zware strategische spellen speelt. Maar ik ben wel via die weg erin gerold en ontdekt van ooh dat soort spellen vind ik op die en die manier wel leuk.
  • 5:37 Nikki – Jouw drempel was eigenlijk gewoon: oeh dat thema, dat vind ik heel prikkelend en leuk en vervolgens…. De fantasy eigenlijk een beetje daarbij. Wat je ook heel erg terug ziet in jouw spel ‘Adventures in Neverland’ natuurlijk. Dat thema dat springt gewoon en natuurlijk  krijg je echt zo’n nostalgische prikkel in jezelf, zo van ‘Oohja, Peter Pan’. Wij spelen ook… of mijn vriend vooral, D&D, dus dat is wel herkenbaar. Inderdaad dat wereldje verzinnen, het bedenken hoe combat werkt. Ja, dat hangt best wel dicht tegen elkaar aan, je ziet dat dat wel veel voor komt.

    Zo, Adventures in Neverland, wat ik er al over weet dat zal ik vast even vastleggen dan hoef je jezelf niet te herhalen. Als ik het goed heb, heb je er ongeveer 5 jaar over gedaan om het te ontwikkelen. In april 2020 is het op Kickstarter gezet en waren jullie binnen 4 uur gefund volgens mij volledig. En is het uiteindelijk tot een half miljoen gekomen. Echt een grandioos succes. Je hebt dit ook samen met Black Box Adventures (uitgever) gedaan, dus daar ben ik ook wel erg benieuwd naar hoe die samenwerking is gegaan. Maar laten we beginnen bij het begin, ik las in een interview, je werd wakker middenin de nacht en je had een geniaal idee. Hoe is dat gekomen?
  • 6:55 Vicky – Ik ben eigenlijk altijd al een enorme fan geweest van Peter Pan, van het verhaal van Peter Pan. En toen ik mijn liefde voor bordspellen heb ontdekt, thematische bordspellen, ben ik op zoek gegaan van hé, is er een Peter Pan bordspel? Ja, destijds was dat er niet. Nu ondertussen zijn er een handvol, maar destijds vond ik er geen. En toen dacht ik van ja, weetje, ik heb een aantal geeky friends, ik ga iets bedenken en als die af en toe eens met me willen meespelen als ik hard genoeg zeur…
  • 7:37 Nikki – Haha, herkenbaar.
  • 7:40 Vicky – Ja precies, en ik was dat in mijn hoofd aan het laten rondgooien, ik wist dat ik met verschillende karaktereigenschappen wilde werken, ik wist dat ik het eiland wilde verkennen. Ja ik was zo een paar dingetjes aan het verlopen en het klikte niet. En inderdaad, op een gegeven moment, midden in de nacht, dacht ik: Oooh, dat is het!… Achteraf gebleken was dat het nog lang niet, maar de eerste stap was gezet, de eerste klik was gemaakt dat ik dacht van zo wil ik het ongeveer gaan doen. En van daaruit een eerste prototype gemaakt en dan beginnen te testen.
  • 8:18 Nikki – En dit bijzondere aan Adventures in Neverland, ik las ook inderdaad in de Kickstarter dat het een unieke manier is om verhalen te vertellen. Elke keer anders, ik kan me voorstellen dat je niet elke keer alles wil vertellen nog, want het moet natuurlijk nog op de markt komen, maar kun je een tipje van de sluier brengen van wat maakt het zo uniek?
  • 8:39 Vicky – Het feit dat je zelf de verhalen kan beïnvloeden. Ik heb een keer een boek gelezen waarin dat stond van, oké, jij bent het karakter, het hoofdpersonage in dat boek, en als jij een bepaalde keuze maakt, dan ga je niet naar de volgende pagina maar dan ga je naar pagina 16, ik zeg nu maar iets. En dat vond ik toen zo leuk, of dat vond ik zo leuk bedacht dat ik dacht van ooh, daar wil ik wel iets mee doen. Maar goh, dat ik zo veel werk, en ja, ik heb weleens wat geschreven of ik heb weleens… ja ik schrijf ook wel graag. Maar ik had eigenlijk nog niet iets geschreven voor anderen ofzo. Dus ik zag mezelf niet als schrijver. Dus ik dacht, ja, dat wordt te lastig en dat is dan ook misschien weer minder een bordspel bordspel. Dus misschien moet ik daar vanaf stappen of ja, daar was ik niet helemaal van overtuigd eerst. Maar wat ik dan eerst had was dan weer te willekeurig. Ik had een bord met dan de drie verschillende zones erop, water, bos en bergen, en als je dan op zo’n vakje kwam, dan moest je een kaar trekken van de bijbehorende stapel, en dan moest je doen wat daarop gebeurde. Je had daar als speler geen enkele controle over, dat was willekeurig…
  • 10:05 Nikki – Aah veel geluk zat er eigenlijk in?
  • 10:06 Vicky – Veel geluk, het was heel erg willekeurig, en ik dacht van ja, nee, dit is het ook niet. En toen heb ik toch geprobeerd om zo’n scenario te schrijven en dat viel in de smaak. En dan zijn we daarmee verder gegaan.
  • 10:21 Nikki – Dus eigenlijk heb je best wel heel verschillende uitgangpunten gebruikt? Daar ben je een beetje doorheen geswitched zeg maar?
Prototype Adventures in Neverland
  • 10:29 Vicky – Ja, ja ja, je moet ook denken, dit is het eerste spel wat ik ontworpen heb, dus ik heb ook gewoon heel hard moeten leren van wat maakt nu een goed spel. Vooral de doelgroepen bepalen, dat vond ik achteraf gezien, als ik het opnieuw zou doen, zou ik veel sneller mijn doelgroepen hebben bepaald. Want ik had toen ook nog niet helemaal door dat er mensen waren die liever Euro games spelen of liever een Ameri-game spelen. En wat maakt nu een Euro-game of een Ameri-game. Als ik dan mensen aan mijn tafel kreeg, en die gaven mij feedback, dan was dit soms ook tegenstrijdige feedback. Ja de één wil het sus en de ander wil het zo. Wat moet ik nu hiermee? Totdat ik dan door had dat het verschillende spelers zijn. En wat spelen zij graag en waarom geven ze mij die feedback. Dat was voor mij belangrijker, de waarom. En op het moment dat ik dat had afgelijnd werd het voor mij veel makkelijker om die feedback te begrijpen en te zeggen van ja, dat neem ik mee, en dat, dat wordt gewoon een heel ander spel, dus dat laat ik liggen. Daar heeft de meeste tijd in gestoken.
  • 11:52 Nikki – Ja toch dat spel zeg maar een beetje van waar ga ik schaven, wat laat ik zitten, hoe reageer ik op feedback van mensen? Ik kan me voorstellen dat dat inderdaad… Daar strugglen wij ook af en toe mee. Ons spel is zeg maar een Dungeon Crawler voor Solo of Duo en we krijgen inderdaad heel veel verschillende soorten feedback van mensen die er soms niet in passen waarvan je denkt, die zou het nooit kopen. Het is deels wat jij ook in het begin hebt gedaan inderdaad, van nou, ik heb mijn spellen… Soms had je zoiets van nou ik vind dit niet goed. Je moet ook moed hebben om dingen te schrappen, zo van nou dit wordt hem niet, weg ermee. Maar je moet ook de moed hebben om door te zetten dat je denkt van oké, ik denk dat dit wel past bij de doelgroep.
  • 12:34 Niels –Hoe ben je dan achter die doelgroep gekomen?
  • 12:37 Vicky – Door heel veel playtesters te hebben. En ik ben zelf ook meer en meer in de wereld terecht gekomen, ik heb ook het Spelhuis via die weg leren kennen. En gewoon heel veel mensen spreken en ook heel veel op verschillende fora blijven bijlezen. En die termen mij ook eigen maken. Op een gegeven moment worden die categorieën dan toch iets duidelijker. Dat je door hebt van mensen die graag spel A spelen, die gaan…. het is natuurlijk niet zo zwart wit hé, maar die vallen in een bepaalde categorie en die vinden bepaalde elementen in een spel leuk. Maar dan wordt het ook een bepaald soort spel. En ja, gewoon heel veel lezen en praten met mensen, en zelf ook veel spellen spelen uiteraard om te kijken van wat vind ik leuk. Want ik vond het ook belangrijk om een spel uit te brengen waar ik zelf achter sta. Dat ik zeg van dit zou ik voor mezelf kopen.
  • 13:47 Nikki – Ja jij bent eigenlijk je eigen doelgroep wel van jouw spel?
  • 13:51 Vicky – Ja, ik ben wel vanuit mezelf vertrokken, ja.
  • 13:58 Nikki – En dat playtesten, dat is iets… Nou ja, wij zitten zelf in verschillende virtual playtest groepen. Dus op maandag en donderdag gaan we dan ook andermans spellen spelen en in ruil daarvoor spelen ze jouw spel. Maar is wel moeilijk vaak om mensen te vinden die het willen spelen.
  • 14:14 Niels – Ja vooral nu tijdens de pandemie.
Playtesten op beurzen
  • 14:16 Nikki – Ja, want jij gaf ook aan van ik ga naar beurzen enzo. Hoe maakte jij zeg maar…. Duurde dat lang voor jou, het vinden van playtesters? Wat zijn de gouden tips van jou?
  • 14:30 Vicky – Wat de gouden tips zijn… Ehm, dat vind ik een goede vraag. Ik weet niet of ik daar een goed antwoord op heb. Ik kan misschien wel vertellen hoe het voor mij is gegaan.

    Opnieuw, ik kende niemand, ik wist van niks. Ik ben echt van nul nul begonnen. Ik heb op een gegeven moment gewoon mijn stoute schoenen aangetrokken om naar een lokale beurs te gaan. Om te vragen of ik met mij prototype mag langskomen. Daar heb ik de eerste contacten gelegd. Goh, via via denk ik dan. Het meeste moet ik wel zeggen heb ik via beurzen leren kennen. Dat was toch wel mijn dingetje. Ik heb ook het idee dat ik daar heel sterk in ben. Ik ben niet zo heel erg goed om via mail of via… Ja hoe moet ik dat zeggen. Ik ben graag mezelf, en op zo’n beurs heb je alleen jezelf.
  • 15:51 Nikki – Het is een ander soort moeite die je erin moet stoppen als je echt moet mailen en Facebook berichten moet sturen. Dat kan best wel vermoeiend zijn. Ik kan me voorstellen als je daarheen gaat dat is best wel even eng, maar als je er bent dan….
  • 16:05 Vicky –Ja, precies. Je bent ook niet meer anoniem, je bent niet meer een anoniem e-mailadresje die je op delete kunt zetten. Maar je komt een echt mens tegen. Je hebt meteen een heel andere klik en dat ging gewoon veel beter voor me. En ik ben via die die beurzen ook mensen leren kennen die spellenclubs hadden, die spellenwinkels hadden. Via die weg een beetje. Dus ja, ik zal zeggen voor mij hebben de beurzen de meeste impact gehad. Ik heb dat ook altijd gezien als een soort van sollicitatie. Eén van mijn vrienden heeft ook gezegd van kijk, als je een sollicitatie hebt dan ga je ook niet in je joggingbroek daar zitten. Nee je doet een leuk costume aan, of een leuke jurk. Je kleed je toch een beetje of je presenteert jezelf.. En zo heb ik mijn prototype ook altijd behandeld. Ik kan een beetje tekenen, ik ben daar niet zo heel ver in, maar ik heb er altijd wel voor gezorgd dat het presentabel en aangenaam was. Ja goed, een beetje aantrekkelijk maken. Blijkbaar heeft dat gewerkt.
  • 17:30 Niels – Was dat op die beurzen, was dat voor jou vooral het doel om mensen te vinden. Gewoon playtesters, mensen die het spel konden spelen, of was je daar ook om in contact te raken met uitgevers om te kijken of zij daar interesse in zouden hebben?
  • 17:45 Vicky – Mijn doel voornamelijk was voor playtesters, dat was mijn eerste doel. Maar ik vind het natuurlijk ook heel eng om mensen aan te schrijven, toen toch al zeker. Dus op die manier was het niet zo zeker van ik kom naar jou en dan wordt ik misschien afgewezen, maar meer van hé, hier sta ik. Ik heb er wat moois van gemaakt en als je het mooi genoeg vind, dan kom jij naar mij. En dan zal ik wel de uitleg doen. Dat vond ik iets minder eng. Dus ik was gegaan voor het aan een breder publiek voor te stellen, niet enkel mijn vrienden en toen zijn er uiteindelijk ook uitgevers komen zitten.
  • 18:33 Nikki – Dat lijkt me wel bijzonder ja. Je vertelde net zeg maar dat als je één van de dingen die als je terug kijkt denk van goh, dat zou ik anders doen, die doelgroep wat beter in zicht krijgen. Ik denk dat dat iets is waar veel mensen mee strugglen. Als je terug kijkt van nou, dat was nog eens een slimme beslissing, daar ben ik echt blij mee, misschien mijlpalen die je hebt bereikt. Wat zouden dat voor jou zijn?
Prototype Adventures in Neverland
  •  19:00 Vicky – Ik had vrij vroeg het idee dat ik wel wist van hoe dat het spel moest zijn, en met de feedback die ik kreeg ging ik steeds kleine aanpassingen doen. Ik dacht van als ik dit misschien een klein beetje bij schaaf dan is het zoals ze het willen of dat misschien. Maar dat werkte niet zo heel erg goed, of ik bereikte niet wat ik wilde bereiken. En ik heb op een gegeven moment gezegd van, wat is nu het ergste wat er kan gebeuren? Als ik nu dat hele ontwerp ondersteboven gooi, ja, dat het niet werkt…. En dan?… Dan ga ik terug naar de vorige versie. En ik heb dat losgelaten en gewoon iets heel anders geprobeerd. Die scenario’s waren dat toen. En dat werkte. En toen dacht ik van, ja waarom heb ik dit niet eerder gedaan? Dus af en toe ook gewoon durven loslaten en misschien iets heel geks of heel anders proberen. Want ja, wat is het ergste dat er kan gebeuren? Dat het niet werkt. Ja, en dan gaan we terug.
  • 20:10 Niels – Ja dat is wel een goede tip!
  • 20:11 Vicky – Dat was bij mij wel zo’n soort eureka moment.
  • 20:14 Nikki – Ja niet bang zijn om gewoon een verandering erin te gooien. Het komt wel goed inderdaad ja. Dus binnenkort…. We hebben de laatste update gelezen op jullie Kickstarter. Dat er wat delay is vanwege Corona en het playtesten daardoor dat het nu op mei 2021 staat dat het spel kan uitkomen. Het is een gebruikelijk iets dat een Kickstarter wordt aangezet dat er nog wel van alles aan het spel gesleuteld moet worden. Er moest dus ook nog wel wat getest worden. Kun je ons iets meer vertellen van hoe dat proces in die 5 jaar is gegaan, van wanneer ben jij gestopt met echt het ontwikkelen, wanneer dacht je van ik ga met een uitgever samenwerken? Na welke periodes dacht je, ik ben klaar voor een volgende stap, of nu kunnen we de Kickstarter aanzetten. Hoe heeft die 5 jaar eruit gezien zeg maar.
Blackbox Adventures Speluitgever
  • 21:12 Vicky – Ik ben Black Box Adventures al redelijk vroeg in het proces tegen gekomen. Ik denk dat ik 2 of 3 jaar ermee bezig was toen dat ik hun leerde kennen. Ja gewoon een keertje langs gegaan en aan hun laten zien, maar toen zag het er ook nog heel anders uit, maar zij zagen daar wel meteen potentieel in. Het ding is, zij hadden op dat moment ook nog een ander project lopen. Frutti di Mare en daarna Itchy Monkey dat ook al in de stijgers stond. Dus ja, ze waren gewoon nog met andere projecten bezig, maar ze zeiden wel van we zien dit wel zitten, hier zit wel potentieel in, maar er moet nog heel wat aan gebeuren. Op het moment dat we dan samen in zee zijn gegaan zijn zij gewoon heel actief betrokken geweest met het verdere ontwerp ervan. Bas en Bart hebben zelf ook een enorme passie voor spellen en met elke playtest dat ze deden hadden zij ook feedback en suggesties. Eigenlijk ben ik op een punt gekomen dat ik niet meer zo heel goed kan onderscheiden welke ideeën nu van mij waren en welke van Bart of van Bas. Het was zo’n heel mooi samenspel van, ja ik stel dan iets voor en daar werd dan op ingegaan en dan stelde zij iets voor en dan ging ik er weer op in. Uiteindelijk heb ik wel het idee dat het meer ons spel geworden is.
  • 22:50 Nikki – Wauw, ik had niet vanaf een afstand gedacht dat… In mijn hoofd was het van als je naar een uitgever gaat, dan presenteer je je idee, dan zeggen zij ‘Top’ en dat het dan soort van de wereld in gaat. Maar blijkbaar zijn jullie er samen wel echt heel veel aan gaan werken. Dat is wel heel cool. En best wel een lange samenwerking gewoon.  
  • 23:08 Vicky – Ja ze zijn ook mijn vrienden geworden ondertussen.
  • 23:10 Nikki – Ja, dat snap ik ja.
  • 23:11 Vicky – Dus was het niet voor de pandemie, dan liepen we ook wel wat vaker binnen en buiten bij elkaar.
  • 23:18 Nikki – Ja, dat snap ik ja. Wist je al van tevoren dat je met een uitgever wilde werken, was dat het plan wel? Je hebt niet gedacht om het zelf uit te geven?
  • 23:29 Vicky – Goh ik heb die optie wel bekeken, maar opnieuw ik ben vetrokken vanuit nul ervaring en ik wist vrij vroeg dat als ik hiermee verder wil gaan, ja dan moet ik mij gewoon laten begeleiden door mensen die het al een keer gedaan hebben. En dat hoefde voor mij niet de grootste uitgever te zijn of de kleinste, dat maakte voor mij niet zo veel uit. Wat ik wel heel belangrijk vond was het thema dat ligt me wel heel nauw aan het hart, dus op mijn eerste design zal ik zeggen. Het project ligt me nauw aan het hart. Ik vond het wel heel belangrijk dat de uitgeverij waar ik uiteindelijk mee zou samen werken dat die daar ook respect voor hadden en dat ik zeg maar tot het laatste moment mijn inbreng erin mocht hebben.
  • 24:21 Niels – Dat is ook gelukt zo te horen. Als het echt voelt als jullie spel weet je wel, dan hebben jullie dat goed gedaan.
  • 24:28 Vicky – Ja zeker. Ik ben heel blij dat ik hun gevonden heb.
  • 24:33 Nikki – Nice. En het moment van Kickstarter, wanneer werd besloten van nú is het moment, nu gaan we het presenteren? Heb jij überhaupt… Dat is misschien een wat bredere vraag… maar het hele marketing stuk is ook iets waar speldesigners vaak tegenop kijken. Zo van ooh, ik moet naar buiten toe, ik moet dingen ontwerpen, ik moet het promoten. Deden zij dat zelf of hebben jullie daar ook veel in samen gewerkt?
  • 25:00 Vicky – Dat is hoofdzakelijk wel hun stuk geweest. Hoe dichter we bij de Kickstarter kwamen, hoe meer ik daar ook in betrokken werd. In die zin van, ja goed, ik deed ook alle beurzen mee. Dus heel vaak kende de mensen mij. Ik antwoorde ook op vragen of bleef wel betrokken met spelers, maar echt het concrete marketing stuk dat deden zij. Nu tijdens de Kickstarter werden we zodanig overrompelt. Ja ik heb ook op berichten gereageerd en of Facebook gereageerd en dergelijke. Gewoon omdat we met drie mensen zijn en dat was gewoon heel veel werk. Heb ik zo op je vraag geantwoord? Zij hebben dat stuk op zich genomen en waar ik kon heb ik bijgesprongen.
  • 26:00 Nikki – Ja, ik snap hem. Want zij hadden natuurlijk de ervaring er ook in, dan kunnen zij dat goed doen. Ik wil zo wat meer in op het grote succes en de verassing daarvan, voordat ik over het marketing stuk begon vroeg ik nog van ‘Wat is het moment van Kickstarter?’ Hebben ze je daar nog een beetje in meegenomen van ‘Nu is het tijd Vicky, we gaan ervoor!’ of niet?
  • 26:27 Vicky – Ja op een gegeven moment moet je gewoon op de start knop duwen. We wilde het al langer lanceren, maar het is een erg complex spel om te maken. Niet zozeer om te spelen, er zitten wel wat kleinere regels in waardoor we het ook op twaalf jaar hebben gezet, maar het is op zich wel vrij goed te spelen. Maar om het te maken is het heel erg uitdagend omdat je met die verschillende scenario’s zit. Ik heb geen boek van 100 pagina’s, ik heb 40 kaartjes om wat op te schrijven. Sterker nog, ik moet ervoor zorgen dat er verschillende versies in die 40 kaartjes zitten en het moet lijken alsof het de bedoeling was dat je langs verschillende kaartjes kwam. Dat het een logisch geheel is. En dat is zo lastig. We hebben daar zo lang op zitten playtesten en op moeten zoeken en op… Ja dit klopt niet, ik ben zo straks geen piraat tegengekomen, wat zegt dat kaartje nu. Dat is een hele puzzel, je moet dat eigenlijk zien als een puzzel. Waarna we dan daarna een laagje verhaal over konden gieten. Dat heeft heel lang geduurd en daar zijn we op sommige stukken nog aan het playtesten. Daarom dat we ook die update gedaan hebben. Dat is gewoon heel lastig en de puzzel moet niet alleen kloppen, het moet ook nog een beetje een interessant verhaal zijn ook. Dus daar komen toch best wel wat dingen bij kijken. En daar los, we hebben natuurlijk de scenario’s, maar hoe dat het spel is opgebouwd… we hebben ook een aantal open-world elementen erin. Ik weet niet of je ooit Western Legends ofzo hebt gespeeld of gezien.
  • 28:38 Nikki – Nee, die ken ik niet nee.
Prototype
  • 28:40 Vicky – Je hebt bepaalde locaties waar je naartoe kan gaan waar je bepaalde acties kan doen waar je dan dingen kunt krijgen of dergelijke, of punten te krijgen of items te krijgen. Maar terwijl je reist over het bord kun je ook willekeurige encounters hebben waar je dan ook weer wat mee moet doen. Dus het is een combinatie van die dingen wat het voor ons soms moeilijk maakt om mee rekening te houden. En om het gebalanceerd te krijgen, dat heeft best wel wat werk gekost. Op een gegeven moment hebben we dan toch gezegd van kijk, we zijn mensen er nu al zo lang warm voor aan het maken, we gaan het toch moeten gaan lanceren. Want als ze misschien te lang moeten wachten dan verliezen we dat momentum weer.
  • 29:31 Nikki – Ja, het momentum inderdaad, verlies je anders.
  • 29:34 Vicky – Ja, okay, maar we zitten nu midden in een pandemie. Ik denk niet dat mensen daar nu geld aan gaan geven. Ja goh, hmm hmm,… We hebben echt op het randje gestaan om het niet te doen.
  • 29:45 Nikki – Dan had je dat gemist ja.
  • 29:49 Vicky – Uiteindelijk dan toch gezegd van: Ja jongens, we gaan het gewoon proberen. We zien het wel… naja en toen was het 4 uur laten en toen…
  • 30:01 Nikki – Ja super nice hoor.
  • 30:02 Niels – Ja, hoe waren die 4 uur? Ik kan me voorstellen dat je gewoon de hele tijd op die pagina aan het kijken bent en misschien berichtjes aan het beantwoorden bent.
  • 30:11 Vicky – Wij hebben ook een vrijwilligersteam, dat ons normaal gezien, in normale tijden ook helpt op de beurzen. Dus standen opbouwen, afbreken en dergelijken. Wij zaten eigenlijk allemaal in één grote Skype meeting of Discord, ik weet niet meer wat we gebruikt hadden. En we hebben vanaf de launch knop totdat het dan gefund is gezellig voor het scherm gezeten en gevierd en gepraat. Ja, dat was wel heel leuk.
  • 30:43 Niels – Ja feest.
  • 30:43 Nikki – Ja, het was dan ook wel echt een verassing dus dat het zo hard ging en zo goed ging eigenlijk?
  • 30:49 Vicky – Ja, voor mij wel. Ik kan niet zo goed voor Bart en Bas spreken, hoewel ik denk niet dat ze zo’n succes verwacht hadden. Maar voor mij, ik wist wel wat ik interesse had gecreëerd, ik wist wel dat ik mensen had bereikt die ik wilde bereiken en die klaar stonden om het te backen om het zo maar te zeggen. Hoe noem je dat? Een publiek, ik wist dat ik een publiek had opgebouwd. Maar wij hadden heel weinig kanalen naar het buitenland toe. Ik wist, in de Benelux zitten we wel goed, maar om het echt te halen moeten we ook breder gaan. Daar waren we eigenlijk niet zo heel zeker van. We wisten niet hoe veel backers we uit andere landen mochten verwachten. En dat is wel heel hard gegaan. Dat had ik niet verwacht. Daar was ik zelf een beetje ondersteboven van en dat vind ik ook wel best spannend want dat zijn ook heel veel mensen die ik zelf niet gezien heb op beurzen. Die gewoon de pagina hebben gezien en dachten: ooh, dat vind ik wel leuk en klik. Ja, dat heb ik gewoon zelf…. ja dat vond ik heel raar.
  • 32:05 Nikki – Ja, dat is een gek idee inderdaad, dat iemand die je niet kent, die denkt van nou, dat lijkt me mooi en tof, zonder jou… Ja het is niet alsof ze het je gunnen ofzo, het is meer zo van ‘Ik wil dit ding hebben’.
  • 32:15 Vicky – Ja precies, precies.
  • 32:18 Nikki – Maar ook wel tof dat het zo aan spreekt, alleen maar om het idee inderdaad. 
  • 32:23 Vicky – Ja en ik moet ook zeggen, wij zijn ook heel erg blij met Frederick, de tekenaar. Die had zo precies ook de stijl die ik zocht. Hij heeft ook heel veel dingetjes toegevoegd aan de lore zal ik zeggen. Het is ook mede door zijn tekeningen dat de mensen geprikkeld raken, van ooh, wat is dit nu. Dus ja, daar ben ik ook heel blij mee.
  • 32:48 Nikki – Ja het ziet er wel echt heel mooi uit inderdaad de tekeningen. Een beetje Disney, maar ook een beetje oud dat het je doet denken aan een beetje vroeger enzo. Werkt Frederick bij Black Box Adventures?
  • 33:01 Vicky – Nee, nee, hij is zelfstandig tekenaar en Adventures in Neverland is gewoon een project voor hem, net zoals hij ook meerdere projecten heeft lopen.
  • 33:13 Nikki – En jij hebt veel ook met de designstijl input kunnen geven zeg maar? Want je geeft aan dat het precies zo is als je dacht eigenlijk.
  • 33:20 Vicky – Ja, ik vond het zelf heel belangrijk dat het meer die oudere sprookjesboeken imiteerde, want met zelf Dungeons & Dragons spelen zag ik vooral heel veel, ja eerst vooral digitale tekeningen en vaak ook heel erg over de top. Magisch, wat in zijn eigen stijl ook heel mooi is, maar ik wilde voor Neverland meer terug naar die ouderwetsere boeken. Die oudere sprookjesboeken. Ik heb Anton Pieck gezegd, ehm, Arthur Rackham, dat is één van de originele tekenaars van de Peter Pan boeken. Die had ook zo’n stijl. Ja dat vond ik wel belangrijk jij, één om het een eigenheid te geven vooral en daarnaast omdat ik het zelf ook een hele mooie stijl vind.
  • 34:22 Nikki – Was dat voor… ik keek ook een beetje bij Black Box Adventures, zij hebben verschillende, hele uiteenlopende soorten spellen. Verschillende soorten stijlen. Was dat voor hun dan nog belangrijk om een bepaald soort stijl te hebben, of hebben ze dat redelijk vrij gelaten daarin?
  • 34:40 Vicky – Daar hebben ze me eigenlijk heel vrij in gelaten. Ik denk ook dat zij nu.. Dat moet je misschien zelf aan hun vragen want ik ben nu aan het gokken. Ik denk dat zij vooral kijken naar wat past bij het spel specifiek en niet zozeer… Ja ze kijken wel een beetje naar wat past in de lijn met wat ze al hebben, maar bijvoorbeeld Frutti Di Mare en Itchy Monkey liggen heel mooi in dezelfde lijn en wie weet als er nog spellen komen dat we wel meer lijnen of een bepaalde brand kunnen neerzetten. Want Frederick heeft bijvoorbeeld ook Revenge of the Dictators getekend. Maar dat is dan wel weer in een andere stijl.
  • 35:30 Nikki – Heel anders ja.
  • 35:35 Vicky – Heb ik antwoord gegeven op je vraag? Soms krijg je een idee door een vraag en dan begin ik op een gegeven moment af te dwalen, dus als ik te ver ga moet je me ook zeker tegenhouden.
  • 35:50 Nikki – Ja, ik vind het alleen maar leuk hoor. Want ik stel dan een vraag en dan komen er dingen bij waarvan ik denk van oeh, interessant. Ik werk in mijn dagelijks leven in de marketing, soms als je dan een interview hebt met mensen komt er niks uit. Maar nu is het fijn dat jij daar wel redelijk open over bent. Ik ben tegelijkertijd even met een schuin oog aan het kijken naar de vragen. Want we hebben eigenlijk een groot gedeelte eigenlijk wel gehad, over de Kickstarter en over het proces. Voordat ik hier zeg maar aan begin, heb jij nog specifieke vragen die je gemist hebt of?
  • 36:22 Niels – Ehh, nee niet perse. Ik denk wel zeg maar, je hebt nu dat moment dat de Kickstarter heeft gedraaid en over een paar maanden krijgen de mensen de spellen thuis, dan hebben we het nu over een 5000 mensen die jouw spel gaan spelen. Of ja, 5000 mensen die jouw spel gaan ontvangen en die het met nog veel meer mensen gaan spelen. Dat is natuurlijk al fantastisch. Daarna, ik denk dat Black Box Adventures dit spel ook in de retail gaat uitbrengen?
  • 36:51 Vicky – Ja, we hebben een deluxe versie die enkel nu beschikbaar was voor de retail, dus als winkeliers die wilde hebben moesten ze mee op de Kickstarter trein springen. Nadien gaan we, of ja, hij is nu ook beschikbaar al, een retail versie doen. Dat is hetzelfde spel, dezelfde inhoud, maar daar wordt veel meer met karton gewerkt dan met plastic of hout en dergelijke. Gewoon om de kosten een beetje te drukken. Maar nadien wordt het wel in de retail beschikbaar gesteld.
  • 37:25 Niels – En als er dan mensen zijn die inderdaad de Kickstarter trein hebben gemist, die nog wel het spel graag willen hebben, hoe lang moeten zij daarop wachten voordat ze hem in de retail zullen gaan zien?
  • 37:34 Vicky – Ooh, dat vind ik een heel moeilijke vraag want dat is eigenlijk meer Bas zijn terrein.
  • 37:41 Nikki – Naja, ik kan me voorstellen dat als mensen dit misschien lezen of misschien zien dat ze denken, ooh, dat klinkt wel interessant dat spel. Waar kunnen ze het dan het makkelijkst krijgen of wat is het handigst om te doen voor hun?
  • 37:53 Vicky – Ze kunnen altijd rechtstreeks contact opnemen met Black Box Adventures, maar het Spelhuis biedt het ook aan uiteraard. Dus ze kunnen ook via het Spelhuis bestellen. Er zijn ook verschillende winkels die de deluxe versie hebben gepledged en ik ga er vanuit, ik weet het niet… Ik weet niet of dat al allemaal verkocht is of dat ze ook een deel als stock hebben voorzien. Er is alleszins wel genoeg voorzien om ook mensen die het niet hebben kunnen backen dat ze het toch kunnen kopen.
  • 38:35 Nikki – Leuk, en wellicht dan, dat had ik misschien iets eerder moeten vragen, maar als je Adventures in Neverland nu zou aanraden aan een bepaalde groep mensen, hoe zou je het omschrijven? Voor wie is het leuk zeg maar?
Adventures in Neverland Playtesten
  • 38:50 Vicky – Het is vooral leuk voor mensen die van avontuur houden. Het is een avonturen spel waarbij dat eigenlijk de reis belangrijker is dan het doel. Er zijn punten te winnen uiteraard, want we moesten een drive voorzien voor de spelers. Maar het zijn eerder een soort van ervaringspunten zoals je in de rollenspellen ook hebt. Dus hoe meer verhalen dat je doet, en hoe meer avonturen dat je beleefd, hoe meer punten dat je zult krijgen. Dus eigenlijk is het zo dat de meest avontuurlijke speler gaat winnen. Ik heb ook heel vaak de vraag gekregen van wat is dan de meest juiste keuze? Als ik zo’n kaartje krijg met een scene erop en ik moet dan A of B kiezen, wat is nu de juist keuze, waar ga ik de meeste punten mee halen? Ja, dat moet je zien, wat zegt je buikgevoel, wil je linksaf of rechts gaan, wil je de deur open doen of gesloten houden. Kies maar, we gaan het zien. Je moet er een beetje in durven duiken en stel dat je… ja ik ga niet zeggen… Je kan geen verkeerde keuzes maken! Stel nu nog dat het allemaal mislukt en het gaat niet zoals je personage zou willen dat het gaat, je verhaal stopt dan niet in principe. Je faalt, en dan moet je het via een ander pad proberen. Dus het is niet zo van ooh, je hebt 3 gemiste dobbelstenen, ja klaar, dan doe je niet meer mee. Nee, zo werkt het niet. Je gaat gewoon verder, en als het op een gegeven moment echt gedaan is, ja dan zit je ook heel ver in het spel en we hebben dan gemerkt dat de andere spelers ook klaar zijn. Je moet het echt zien als een verhaal en iets waar je in springt. De reis is belangrijker dan de winnaar te zijn zullen we maar zeggen.
  • 40:37 Nikki – Nou klinkt wel heel anders inderdaad dan hoe je normaal over een spel denkt. Dat triggert wel een beetje, zo van oké, hoe zit dat dan in elkaar, dat is wel leuk. Dan had ik eigenlijk nog een vraag van, je bent nu waarschijnlijk nog wel heel druk bezig met Adventures in Neverland. But whats next for you? Ga je meer spellen ontwikkelen? Hoe zie je de toekomst?
  • 40:58 Vicky – Hah, ik heb nog wel een aantal dingen op de plank staan, maar ik heb gezegd dat Neverland gewoon eerst bij de mensen moet zijn. Dat heeft nu mijn hoogste prioriteit. En daarnaast heb ik ook gewoon interesse in andere prototypes, daarom dat ik jullie ook had aangeschreven. Via Spelhuis willen we ook ons meer gaan richten op het uitgeven van spellen ook. Daar wil ik ook mijn steentje in bijdragen. Dus enerzijds mijn eigen spellen verder bedenken, wanneer dat Neverland klaar is, anderzijds voor het Spelhuis spelideeën vinden en uitbrengen. En als Neverland inderdaad zodanig in de smaak valt, dan zien we het ook wel zitten om daar een vervolg aan te breien.
  • 42:00 Nikki – Oehhh, expansion.
  • 42:05 Vicky – Dat zijn dingen waar je ook wel gewoon verhalen bij kan verzinnen. En er zijn tijdens de Kickstarter ook al een aantal suggesties geweest voor nog andere boeken aan te doen.
  • 42:18 Nikki – Ooh ja, tuurlijk ja, slim ja.
  • 42:22 Vicky – Maar daar wil ik allemaal nog geen beloftes over doen want daar komt weer allemaal gigantisch veel werk bij kijken en er zijn heel veel als-en aan verbonden. Maar als ik mag kiezen dan zou ik daar nog wel een vervolg aan breien.
  • 42:38 Nikki – Cool, oké, voor mij heb ik volgens mij alles gevraagd wat ik wilde. Jij ook?
  • 42:44 Niels – Ja zeker, heel erg bedankt in ieder geval dat we dit interview konden afnemen.
  • 42:49 Nikki – Ja los van dat het ook gewoon interessante content is vond ik het ook gewoon heel boeiend om te horen hoe het voor jou allemaal is gegaan. Er zitten ook wel veel herkenbare dingen in. Voor mij wat ik er het meest van heb geleerd van jou is ‘Doe het maar gewoon’. Ga maar gewoon, laat jezelf maar zien. Wellicht ook een beetje van probeer je eigen strengths te benutten. Voor de dingen waar je minder goed in bent, wees daar ook niet bang om er hulp bij te vragen of op een andere manier te doen. Ik denk dat dat ook wel goed is om te bedenken.
  • 43:21 Vicky – Precies, ja. Voor mij was dit wel één van de dingen die ik belangrijk vond. Ik wil me ook graag laten adviseren door mensen die net wat meer ervaring hebben of net iets meer ervan weten. Als ik dan toch nog een tip mag meegeven: Ja het is belangrijk om eigenheid te bewaren, maar het is ook belangrijk om te willen leren. Het is mijn kindje, maar ik wil dat het spel de beste versie van zichzelf is. Als iemand anders een beter idee heeft dan ik, dan moet ik dat ook durven implementeren. Ik ben soms wel ontwerpers tegen gekomen die zo bang waren om hun eigen kindje te zien vervormen of uit handen te geven. Dat vind ik soms jammer, want dan denk ik dan zit er nog zo veel potentie in, probeer het gewoon. En als het niets is, ja er is niets.. ja zoals ik net ook al zei.. wat je weerhoudt om terug te gaan. Dus dat was voor mij wel een hele belangrijke. Eigenheid is één ding, maar durven leren is weer een ander.
  • 44:47 Niels –Ja en uiteindelijk maak je een spel voor andere mensen, dus het is alleen maar belangrijk dat je een zo goed mogelijk spel maakt.  
  • 44:53 Vicky – Ja, dat vooral als je ernaar kijkt vanuit een commercieel standpunt. Als je het enkel voor jezelf maakt dan maakt het niet zo veel uit. Maar je wilt ook het spel verkopen, dus dan ben je ook bezig met hoe verkoop ik het spel aan zo veel mogelijk mensen. Of toch alleszins, hoe bereik ik mijn doelgroep. Dus dat was toch nog wel even een dingetje wat ik wilde aanzetten wat ik heb geleerd en zelf ook gewoon heel belangrijk vond in het proces.
  • 45:21 Nikki – Dat is wel een hele goede denk ik inderdaad. Iets waar waarschijnlijk meerdere mensen inderdaad… hé, dat loslaten van je baby is toch soms wel lastig inderdaad. Dat is een goeie.

    Dan denk ik dat we voor nu het interview kunnen beëindigen. Dank je wel Vicky.
  • 45:36 Vicky – Oké, leuk, ja jullie zijn bedankt.
  • 45:40 Nikki – ik vond het leuk en we zullen gewoon in contact blijven.
Het uiteindelijke resultaat van Adventures in Neverland

Deel dit bericht:
Abonneer
Geef me een seintje bij
guest
2 Reacties
Nieuwste
Oudste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Frank

Leuk interview! Wanneer staan jullie op een beurs met Tomb of Rasha?

admin

Hoi Frank,

Helaas zijn er momenteel weinig beurzen te bezoeken, maar als je onze Facebook pagina in de gaten houdt dan ben je als eerste op te hoogte wanneer het weer kan.

nl_NLNL