Een sell sheet voor je zelf gemaakte spel? Alles wat je moet weten!

Sell sheet maken

Stel, je hebt een fantastisch spel gemaakt. Je hebt er alleen geen tijd en geld voor om zelf het spel uit te geven en hebt besloten om je spel aan te bieden aan een publisher. (lees hier meer over de keuze tussen zelf een spel uitgeven of via een uitgever). Dan is dit het moment om een sell sheet te gaan maken. In dit artikel zetten we uiteen wat een sell sheet is en welke elementen je op een sell sheet moet plaatsen om je spel te verkopen.

In de afbeelding hierboven zie je een aantal voorbeeld sell sheets die wij zo snel konden vinden via internet (niet onze spellen dus). In dit artikel gaan we verder in op onze eigen gemaakte sell sheet, voor ons spel in ontwikkeling Tomb of Rasha.


Wat is een sell sheet?

Een sell sheet is een kortbondig document waarin je je spel pitched aan de lezer. Deze pitch moet zo snel mogelijk een goede weergave van je spel geven en nog belangrijker, de aandacht trekken. Zie een sell sheet als een CV voor als je ergens gaat solliciteren. Een recruiter scant hier snel doorheen en heeft meteen door of jij als kandidaat een kans maakt of meteen af valt. Heb je te weinig werkervaring, niet de juiste opleiding of certificaten? Dan val je meteen af. Voldoe je echter aan de minimale requirements, dan wordt je motivatiebrief gelezen of mag je zelfs op gesprek komen. Zo gaat dit ook bij spellen.

Een publisher moet in één oogopslag kunnen zien wat voor een type spel het is. Daaruit kunnen ze meteen ontleden of het spel bij voorbaat al af valt of niet. Kom je met een zwaar en complex strategie spel aan bij een uitgever die zich focust op een familie publiek, dan ben je simpelweg bij de verkeerde uitgever aan het pitchen. Belangrijk voor een uitgever is dat ze ook willen zien of het spel een kans heeft op een commercieel succes.

Aandacht trekken

Eén van de belangrijkste onderdelen van een sell sheet is dat het de aandacht moet trekken. Publishers krijgen vaak vele aanvragen binnen en moeten soms door stapels van sell sheets heen gaan om te kijken of er iets in zit wat voor hen relevant is. Daarbij zullen we nooit elk geschreven woord van iedere sell sheet gaan lezen. Een sell sheet wordt snel gescand. Je moet er dus voor zorgen dat de belangrijkste informatie zo goed mogelijk zichtbaar is en de lezer prikkelt om verder te willen lezen. Je kunt nog zo een goed spel gemaakt hebben, als de sell sheet niet de aandacht trekt, zal niemand daar ooit achter komen.

Wat moet er allemaal in een sell sheet zitten?

Titel en subtitel

De titel van je sell sheet is waarschijnlijk hetgeen dat als eerst gelezen wordt. Het is gebruikelijk om hiervoor de titel van het spel te gebruiken. Zorg ervoor dat je titel pakkend is en de lading van je spel zo goed mogelijk weet te dekken. Ook de font waarin de titel geschreven is moet passen bij het spel. Dit draagt bij aan de algehele ervaring. Wij hebben gekozen voor de titel van ons spel:

‘Tomb of Rasha’

De subtitel is een catchy phrase die direct onder de titel staat. Als de titel de aandacht heeft getrokken, probeer je dat met de subtitel te versterken. Je kunt hierin je thema uitlichten of de kern van je spel kenbaar maken. Bij Tomb of Rasha is het unieke dat het om een erg kleine dungeon crawler gaat die zowel solo als met twee mensen coöperatief gespeeld kan worden. Onze subtitel is daarom:

‘The pocket-sized solo & co-op dungeon crawler’

Afbeeldingen

Naast de titel moeten de afbeeldingen de meest uit het oog springende content zijn. Afbeeldingen helpen erg om de aandacht van de lezer te trekken. Het geheel wordt aantrekkelijk om naar te kijken en de lezer wordt onbewust begeleid. Een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden. Je kunt met afbeeldingen bijvoorbeeld bepaalde spelmechanieken inzichtelijk maken of het thema goed over brengen waardoor je uiteindelijk zelfs minder tekst nodig hebt.

Niemand heeft zin om zich door een muur van tekst heen te werken. Een afbeelding verhoogt je kansen om succesvol te zijn enorm.

De essentie

Het is belangrijk dat je direct een aantal basis dingen kunt vinden. Met hoe veel mensen kan het spel gespeeld worden, vanaf welke leeftijd en wat is de verwachte tijdsduur van een spel? Dit is belangrijk voor de publisher om een inschatting te maken of het spel bij hen past en voor het commercieel succes. Een 18+ spel wat 4 uur duurt om te spelen is waarschijnlijk moelijker in de markt te brengen dan een familiespel van 90 minuten.

De essentie moet altijd duidelijk in beeld staan.

De haak

Dit is in wezen je elevator pitch. Hierin moet je in één of twee zinnen vertellen wat voor een spel het is op zo’n manier dat de lezer overtuigd is om de rest van de tekst te gaan lezen. De publisher heeft je titel en subtitel gezien en kort naar de illustraties gekeken. Hij heeft een vaag idee waar het spel over gaat. Nu wordt het tijd om hem aan de haak te slaan.

Wat maakt je spel uniek of interessant? Waarom moet de publisher jouw sell sheet lezen in plaats van al die anderen? Beschrijf kort en krachtig het eigen karakter van het spel, zonder op de inhoud in te gaan. Je hoeft nog niets over spelmechanieken te vertellen, maar wellicht wel over de spelervaring.

Wij hebben voor Tomb of Rasha gekozen voor:

‘Create a powerful team by building your characters, skills and gear in order to overcome six increasingly difficult encounters with unique and varies enemies.’

Het verhaal

Je kunt nu beginnen om te vertellen waar je spel over gaat.

  • In welke setting speelt het zich af?
  • Wat is het thema?
  • Wat is jouw rol als speler in dit verhaal?

Houdt ook dit kort. Zorg ervoor dat je dit gedeelte in maximaal 30 seconde kunt lezen. Je tekst moet zo opgebouwd zijn dat het alleen de belangrijkste dingen verteld en ook zo snel mogelijk. Als je een geweldige tweede regel hebt geschreven, maar de eerste regel houdt de aandacht niet vast, dan wordt je tweede regel misschien nooit gelezen.

Wij hebben met Tomb of Rasha gekozen voor een introductie aan het karakter waar de speler mee gaat spelen:

Welcome heroes! The town is under attack by foul, underworld creatures. You’ve been tasked to explore the tomb and clear it from evil. Along the dark path, many nasty surprises await! Will you be able to defeat the Snake Queen Rasha?

Spelmechanieken

Spelmechanieken zijn geen must in een sell sheet. Ze kunnen de lezer helpen om het spel beter te leren begrijpen, maar er zit ook een risico in. Als je bijvoorbeeld verteld dat je spel een deckbuilder spelmechaniek heeft, dan kan de lezer misschien direct een ‘Dominion’ voor zich zien. Terwijl je spel daar misschien helemaal niet op lijkt. De spelmechanieken kun je uiteindelijk ook bij een eventuele playtest tonen. Gebruik je wel spelmechanieken in je sell sheet, probeer dit dan zo visueel mogelijk te presenteren.

Spel onderdelen (componenten)

Een publisher wilt weten of jouw spelidee een commercieel succes kan worden. Daarvoor moet hij een inschatting kunnen maken van de productiekosten die bij je spel komen kijken. Een kaartspel van 54 kaarten is immers een stuk goedkoper dan een groot bordspel met verschillende componenten en miniaturen (miniaturen zijn erg duur). Ook als je spel nog niet helemaal af is, geef dan toch wel een inschatting van de componenten die je kunt verwachten.

Tomb of Rasha bestaat uit slechts 54 kaarten, dus dit hebben we ook duidelijk in beeld gebracht.

Wat maakt het spel bijzonder?

Je wilt ook een sectie wijden aan wat het spel bijzonder maakt. Je hebt dit in de rest van je sell sheet waarschijnlijk ook al enigszins behandeld, maar hier maak je een korte opsomming.

Bijvoorbeeld:
– Variabele setup
– Uniek thema
– Uitdagend voor alle leeftijden
– asymmetrische karakters
– Makkelijk te leren
– Verschillende speelstijlen mogelijk
– Etc.

Noem er een paar die voor jouw spel van toepassing zijn. Deze helpen ook voor de publisher om een inschatting te maken of het spel goed kan verkopen en binnen hun assortiment past.

Contact informatie

Het is altijd belangrijk ook je contact informatie op je sell sheet te plaatsen. Veel mensen denken “Ik stuur het toch via de mail op, ze hebben mijn mail adres dan toch al?”, maar je weet niet waar je sell sheet uiteindelijk beland. Vaak worden ze uitgeprint en als stapel behandeld. Als je contactgegevens er niet duidelijk op staan zou het zonde zijn als je hierdoor je kans op het vinden van een passende uitgever mist.

Vraag om feedback

Net als bij je spel wil je bij je sell sheet feedback vragen aan iedereen die het zou willen geven. Komt alle informatie duidelijk over? Welke sfeer geeft je sell sheet af? Is de belangrijkste informatie het best zichtbaar en is er niets vergeten? Je kunt ook hierbij eerst je vrienden en familie vragen, maar er zijn ook facebook groepen die voor je klaar staan. Laat je sell sheet bijvoorbeeld beoordelen in de Boardgame design lab groep. We zien daar regelmatig verschillende sell sheets langs komen en ook onze sell sheet heeft daar de revue gepasseerd.

Het helpt natuurlijk ook om niet alleen je eigen sell sheet te laten beoordelen, maar kijk wat er bij andermans sell sheet wordt gezegd of geef zelf feedback. Daar leer je het meeste van.

Het resultaat: Tomb of Rasha sell sheet

Deel dit bericht:
Abonneer
Geef me een seintje bij
guest
0 Reacties
Inline feedback
Bekijk alle reacties
nl_NLNL