fbpx

Basis handleiding om zelf een spel te maken en uit te geven

Zelf een spel maken NiNi Games

Zelf een spel maken

Wil je zelf een spel maken en uitgeven, dan komt er een hele hoop op je af. We zitten hier zelf middenin en hebben al een aantal spellen liggen in verschillende fases van ontwikkeling. In een reeks van verschillende blogposts proberen we ook jou op gang te helpen om je eigen spel te maken.

Deze blogposts en de ervaringen die wij hebben opgedaan hebben we gebundeld tot een basis handleiding.

De verschillende stappen van zelf een spel maken

Je bent misschien al begonnen met het maken van je eigen spel, dus mogelijk herken je jezelf hier al in, maar elke spelontwerper zal door de volgende fases heen moeten gaan om van zijn eigen spel werkelijkheid te maken.

1. Spel ontwerpen

Je bent aan het douchen, een film aan het kijken of hebt een gesprek met een vriend en opeens popt er iets naar boven. Je hebt een idee! Een idee op zichzelf is alleen nog niets waard. Het eerste wat je daarom moet doen is je idee opschrijven. Gefeliciteerd, dit is de basis voor je spel. Je bent begonnen als spelmaker!

2. Prototype maken

Als je je ideeën hebt opgeschreven kun je beginnen met het maken van een prototype. Niets is zo fijn als het concreet maken van je ideeën door er iets echts van te maken. Bij het maken van je prototype zul je al snel tegen de eerste problemen aanlopen. Dit is niet erg en hoort bij het proces, dus geef vooral niet op.

Het is belangrijk om zo snel mogelijk iets concreets te maken. Iets wat je (in theorie) kunt spelen. Hierdoor leer je het snelst wat wel en wat niet werkt en kun je een eerste versie van je spel maken om te gaan playtesten. Schrijf bij je prototype ook meteen de spelregels op. Dit helpt je om extra na te denken over alle aspecten van het spel.

3. Playtesten

Als je dan zo ver bent dat je prototype speelbaar is, dan wordt het tijd om te gaan playtesten. Kijk je vrienden en familie lief aan en vraag of ze je willen helpen om je spel te testen. Waarschijnlijk vinden zij je passie alleen maar leuk en helpen je graag verder. Uiteindelijk wil je ook buiten je directe kring gaan playtesten, maar voor het begin is dit goed genoeg.

Het doel van het playtesten is ten eerste om erachter te komen of je spel potentie heeft. Je eerste prototype is nooit een perfect spel en echt leuk hoeft het nog niet te zijn, maar je moet wel het gevoel hebben dat je iets hebt waar je enthousiast van wordt. Bij het playtesten kom je erachter of andere mensen er ook enthousiast van worden. Als dit zo is dan willen ze meedenken of krijgen ze inspiratie om je spel verder te brengen.

Naast fysiek playtesten kan je ook heel goed je spel online playtesten. Bijvoorbeeld via Tabletop Simulator of Tabletopia. Er zijn zelfs hele communities van spelontwerpers die wekelijks bij elkaar komen om elkaars spellen te playtesten. Zeker een aanrader om eens naartoe te gaan!

Neem bijvoorbeeld eens een kijkje bij de virtual playtesters. Hier zijn wij ook regelmatig te vinden.

4. Presenteerbaar product maken

Je hebt genoeg informatie verzameld uit je playtest en je spel is misschien wel door 50 verschillende versies heen gegaan. Eindelijk ben je op een punt dat je spel in de basis af is. Je kunt dan een presenteerbaar product maken.

Als je je spel via een uitgever wilt uitbrengen is dit het moment om een ‘sell sheet’ te maken. Een sell sheet is in feite een elevator pitch waarbij je je spel zo bondig mogelijk probeert over te brengen. Hierin gaat het alleen om de essentie van je spel. Een sell sheet is meestal niet meer dan één A4-tje.

Wil je zelf je spel gaan uitgeven, dan wil je dat je bijvoorbeeld het spel kunt aanbieden aan reviewers. Je wilt daarom een versie maken die er professioneel genoeg uit ziet om goed weer te geven hoe het spel gaat zijn. Via Spelspul kun je hiervoor bijvoorbeeld spelcomponenten inkopen. Bij het zelf uitgeven van een spel komt alleen nog wel veel meer kijken

Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

Hoe lang duurt het om een spel te maken?

Je vraagt je misschien wel af hoe lang het duurt om een spel te maken. Dit is natuurlijk afhankelijk van meerdere aspecten, maar er zijn wel richtlijnen voor. Er zit een groot verschil tussen het zelf uitgeven van je spel of dat je dit door een uitgever laat doen. Je kunt er vanuit gaan dat je als spelontwerper zelf zo’n 6 tot 12 maanden bezig zult zijn met alleen de ontwikkeling van het spel zelf. Als je het spel vervolgens via een uitgever wilt uitbrengen kun je verwachten dat daar vanuit de uitgever nog eens 6 tot 12 maanden bij komt voordat het spel daadwerkelijk geproduceerd wordt.

Ga je zelf het spel uitgeven, bijvoorbeeld via Kickstarter, dan krijg je al het werk dat de uitgever zou doen er zelf bij. Je kunt er daarom vanuit gaan dat de doorlooptijd van je spelontwikkeling verdubbeld wordt. Vanzelfsprekend is dit erg afhankelijk van de complexiteit van je spel.

Wij maken een relatief simpel spel en hadden initieel de onderstaande planning gemaakt. Het is nu januari en zijn nog altijd bezig met het Artwork en de Game Development. Reken dus vooral niet te weinig tijd ;).

Hoe veel kost het om een spel te maken?

Of je nou zelf een spel gaat uitgeven of dit via een uitgever gaat doen, het is erg relevant om te weten wat het nou kost om een spel te laten maken.

De grootste bulk van de kosten zitten hem in de productiekosten van je spelcomponenten. Houd hier rekening mee tijdens het ontwerpen van je spel zodat je hier efficiënt gebruik van maakt. Je hebt vaak ruime keuze in de kwaliteit van componenten. Wil je je ecologische voetafdruk beperken door hout te gebruiken in plaats van plastic, dan zit daar een prijskaartje aan.

Je kunt er vanuit gaan dat de gemiddelde spellenfabriek niet werkt met aantallen onder de 1.500 spellen. Je zult dus zeker een hoop spellen moeten verkopen om uit de kosten te zijn.

Om toch iets van een schatting te geven kun je voor een simpel kaartspel waarvan je er 1.500 laat maken iets van 2-3 euro per stuk rekenen.

Een groot bordspel gaat al snel richting de 10,- euro per stuk en wil je ook miniaturen gebruiken dan gaat de prijs snel omhoog.

De productiekosten kun je flink beïnvloeden door meer producten af te nemen. Om een voorbeeld hiervan te geven kun je kijken naar een offerte die wij hebben gekregen voor het maken van Tomb of Rasha.

AantalPrijs per stukPrijs totaal
20002,324640,-
25002,-5000,-
30001,795370,-
40001,516040,-
50001,356750,-

Over de hele wereld zijn er spellenfabrieken en het verschil in prijs kan zeker significant zijn. Houd echter rekening met hogere verzendkosten bij bestellingen vanuit bijvoorbeeld China waardoor de lagere productiekosten vaak gecompenseerd worden bij lagere aantallen.

Ook het artwork is vaak een grote kostenpost. Je kunt voor het artwork van een gemiddelde speelkaart al gauw 50,- euro per kaart rekenen. Maak je een spel met 50 unieke kaarten dan ben je daarvoor dus al gauw 2.500,- euro kwijt. Dan komen daar nog de doos en spelregels bij.

Al met al kun je voor een klein spel al gauw richting de 10.000,- euro gaan en voor een groot spel zit je zo aan de 50.000,- euro. Het is niet zo gek dat veel mensen hun spellen via bestaande uitgevers proberen uit te geven.

Probeer niet alles zelf te doen!

Eén van de belangrijkste tips die we je kunnen geven: probeer niet alles alleen te doen! Er zijn ontzettend veel mensen met goede ideeën of ervaringen die jou kunnen helpen. Wees niet bang om hier gebruik van te maken. Jij bent nog altijd het brein achter het spel, zelfs al heeft iemand de tip gegeven die het spel een stuk beter heeft gemaakt.

Er zijn op Social Media enorm veel groepen waarin spelontwerpers samen komen en hun ervaring uitwisselen. Je kunt hier enorm veel van leren en hoeft hierdoor niet voor alles zelf het wiel uit te vinden. Een paar groepen die naar onze mening erg relevant zijn, zijn:

Andere relevante blogposts

Dit is natuurlijk maar een basis handleiding. Wil je meer tips over hoe je zelf je spel kan maken, kijk dan eens in één van onderstaande blogposts naar een onderwerp waar jij naar op zoek bent.

Startfase: De eerste stappen
Welke inspiratiebronnen kunnen helpen bij het maken van een eigen spel?
Hoe je een spel prototype kunt maken
Zelf spel uitgeven of naar uitgever stappen?

Testfase: Een leuk én goed spel maken
9 tips voor het maken van een Print & Play (PnP)
Blind playtesten, het testen van je eigen spel
Tips voor het schrijven van de spelregels

Community opbouwen: Mensen leren kennen
11 spellenbeurzen die je moet bezoeken
Noemenswaardige Nederlandse en Vlaamse uitgevers

Productie: Je spel produceren
Spelcomponenten kiezen om je spel betaalbaar te maken
Eerste gesprek met productiebedrijf
– Je spelidee beschermen

Deel dit bericht:
Abonneer
Geef me een seintje bij
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
nl_NLNL