fbpx

Zelf spel uitgeven of naar uitgever stappen?

Zelfs uitgeven VS gevestigde uitgever

Als je bezig bent met een eigen spel kom je vroeg of laat voor de keuze te staan of je het spel wilt gaan aanbieden aan een gevestigde spellenuitgever, of dat je het spel zelf wilt gaan uitgeven. Er is hierin geen verkeerde keuze, als je er maar goed over hebt nagedacht en de consequenties van je keuze weet. Toen wij voor deze keuze stonden zijn we voor zelf uitgeven gegaan, maar waarom?

Uitgevers:

Het grootste voordeel van een spel laten uitgeven door een uitgever is dat je zelf geen risico loopt. De kosten voor de productie van een spel, de marketingkosten, de designkosten, deze komen allemaal voor rekening van de uitgever. Daarnaast zijn uitgevers heel erg goed in bepalen of een spel een kans van slagen heeft. Zij hebben hier enorm veel ervaring mee.

Hier staat wel tegenover dat je het spel en alle rechten ook aan de uitgever geeft. Het kan zelfs zo zijn dat je uitgever iets ziet in een mechaniek, maar elementen, of zelfs het hele thema wilt aanpassen. Ook zul je er als spelontwerpen geen vetpot op nahouden. Afhankelijk van het contract wat je met elkaar op stelt en in hoeverre het spel nog verder geoptimaliseerd moet worden kun je in de regel uitgaan van ongeveer 3% van de retailprijs. Dit is de prijs die de winkel betaald voor het spel.

Houdt er rekening mee dat uitgevers enorm veel aanvragen binnen krijgen. Van elke 100 aanvragen wordt er misschien één daadwerkelijk uitgewerkt. Vaak zijn er speciale evenementen waar ontwerpers hun spellen aanbieden zoals de ducosim beurs. Hier krijg je als ontwerper 30 minuten om je spel te laten zien. Zorg ervoor dat je snel de regels kunt uitleggen en ook in 30 minuten dus volledig het spel kunt laten zien. Focus op de kern van het spel, niet de details.

Als je naar een uitgever wilt stappen met je spel, onderzoek dan van tevoren welke uitgever bij je past. Een 999 Games biedt andere spellen aan dan Identity Games. Past jouw thema of mechaniek bij de andere spellen die deze uitgever maakt?

Kijk of jij een geschikte Nederlandse uitgever kunt vinden.

Zelf uitgeven

Het grootste voordeel van zelf een spel uitgeven is dat je zelf volledig in controle bent van het spel. Niemand kan iets aanpassen als jij dat niet wilt. Je bent en blijft eigenaar van je spel. Dit betekend ook dat je altijd nog een keer de keuze kunt maken om samen te werken met uitgevers.

De keerzijde is echter dat je zelf veel moet investeren in je eigen spel. Vooral bij je eerste spel moet je onderzoeken hoe de bordspellen wereld in elkaar zit. Wat voor een productiebedrijven zijn er en waar zitten die? Hoe verkoop je je spel aan retailers en consumenten? Hoe verstuur je die spellen, en waar sla je ze op (fulfilment/distributie). En misschien wel één van de belangrijkste vragen, hoe kom je aan je financiering?

Afhankelijk van het type spel wat je wilt maken zit je al gauw tussen de 10.000 en 50.000 euro die nodig is om een spel te illusteren en produceren. Gelukkig zijn er sinds 2009 platforms als Kickstarter die het voor iedereen mogelijk maken om zelf een spel uit te geven en hier een financiering voor te bemachtigen, maar dit kost nog steeds enorm veel tijd voor het opbouwen van een community. Als je dit overweegt, kijk dan vooral even op het blog van Jamey Stegmaier waar hij alle aspecten van het Kickstarten van een bordspel behandeld.

In de regel kun je ervan uitgaan dat het opbouwen van een community minstens 6 tot 12 maanden duurt, afhankelijk van hoe veel tijd en moeite en zelfs geld je erin stopt.

Hoe ging het bij ons?

Wij hebben uiteindelijk besloten om zelf ons spel uit te gaan geven, al zullen we niet garanderen dat we dat uiteindelijk niet alsnog kunnen gaan doen. In onze keuze om zelf ons eigen spel uit te geven spelen een aantal overwegingen mee:

1. Het is natuurlijk gewoon enorm gaaf om je eigen spel uit te geven!
2. Wegens Corona zijn de meeste beurzen en evenementen van 2020 afgelast waardoor er geen vaste show momenten zijn om je spel te laten zien aan uitgevers.
3. Wij hebben genoeg tijd om te investeren in onze eigen spelideeën en vinden dit ook erg leuk om te doen. Tevens beschouwen we deze tijd als enorm nuttig, zelfs al zouden we niet slagen. We leren hier enorm veel van.
4. Nikki houdt van tekenen en heeft altijd al iets willen doen met deze passie.
5. Niels stopte met zijn werk in de IT sector om te verkennen waar hij nog meer gepassioneerd van wordt. Toen kwam dit op zijn pad.

Eenmaal in de wereld van de bordspellen volgen we de verhalen van andere amateur uitgevers die vaak ook via Kickstarter werken en dit maakt ons alleen maar meer enthousiast.

Waarvoor zou jij kiezen? Zelf je eigen spel uitbrengen of naar een uitgever stappen?

Deel dit bericht:
Abonneer
Geef me een seintje bij
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
nl_NLNL
nl_NLNL en_USEN