fbpx

Welke inspiratiebronnen kunnen helpen bij het maken van een eigen spel?

Brainstormen

Bij een tal van innovatieve of creatieve bedrijven is het onderwerp brainstormen een hersenkraker. De uitdaging ligt er dan in hoe je creativiteit kunt stimuleren bij medewerkers die al jaren met dezelfde technieken en processen werken. Er zijn kasten vol literatuur geschreven over brainstormen, maar het komt altijd terug op de basis. Hoe zorg je ervoor dat mensen van hun standaard denkpatronen afwijken. Ik zeg niet dat je nu uitgebreide brainstorm sessies moet gaan houden om zo tot je nieuwe spelidee te komen. Er zijn alleen wel technieken die je kunt toepassen in de ontwikkeling van je eigen spel. Zowel aan het begin en je nog je eerste idee moet uitwerken, als wanneer je al verder in het proces zit.

Beperk jezelf

De spellenwereld is enorm groot en er zijn miljoenen verschillende spelideeën op de markt. Alleen van het spel Monopoly zijn al 2.000 verschillende varianten gemaakt. Er is zo ontzettend veel wat je zou kunnen bedenken, dat het je kan helpen om jezelf te beperken in de mogelijkheden. Stel jezelf bijvoorbeeld de volgende vragen:

  • Wat als het spel alleen door 4 mensen gespeeld moet kunnen worden?
  • Wat als er alleen één spelcomponent gebruikt mogen worden, bijvoorbeeld alleen dobbelstenen, of alleen speelkaarten, of zelf alleen een speelbord?
  • Wat als het spel niet langer mag duren dan 5 minuten?
  • Wat als niemand kan winnen?
  • Wat als niemand kan verliezen?
  • Wat als het spel goedkoper dan 5 euro moet zijn?
  • Wat als je maar één spelmechaniek mag toepassen?
  • Wat als je spel geen thema zou hebben?
  • Wat als je maar één dag hebt om het spel te ontwerpen?
  • Wat als het spel niet op tafel gespeeld kan worden?

Door jezelf dit soort beperkingen op te leggen kun je tot nieuwe inspiratie komen. Je verkleint de mogelijkheden en kunt daardoor makkelijker keuzes maken. Door op deze manier te denken kun je soms tot ideeën komen waar je anders nooit op was gekomen.

Wij legden onszelf bijvoorbeeld de regel op om onze dungeon crawler ‘Tomb of Rasha‘ te laten bestaan uit 54 kaarten. Niet meer en niets minder. Het spel moet passen in een reguliere tuckbox, waar een normale set speelkaarten ook in past. Door onszelf deze beperking op te leggen moesten we anders gaan nadenken over hoe we het spel diepte konden geven. Hierdoor hebben wij een uniek mechanisme bedacht wat het spel een eigen identiteit geeft.

Verruim jezelf

Dit klinkt misschien gek na wat we hiervoor zeiden, maar ook het verruimen van je opties kan helpen je tot nieuwe inzichten te brengen. Vaak zitten mensen vast in wat niet kan. Door alle beperkingen weg te laten, komen er opties aan het licht die weer kunnen leiden tot nieuwe inspiratie of ideeën. Ideeën die uiteindelijk vaak mogelijk blijken te zijn, misschien soms met wat aanpassingen.

Ook hierbij kun je jezelf vragen stellen, zoals:

  • Wat als ik een miljoen euro had?
  • Wat als ik geen winst hoef te maken?
  • Wat als ik niet aan kleurenblinden hoef te denken?
  • Wat als het spel niet opnieuw gespeeld hoeft te worden?
  • Wat als er geen einde aan het spel was?
  • Wat als er geen spelers, of geen beperking op het aantal spelers waren?
  • Wat als er geen tactiek, geluk of interactie in het spel zou zitten?
  • Wat als het regelboekje 3 dagen kost om te leren?

Het is bijvoorbeeld gebruikelijk dat spellen opnieuw gespeeld kunnen worden. Toen we Escape Room spellen uitkwamen, die slechts 1 keer gespeeld kunnen worden, was dat best uniek. Hadden de makers die optie van tevoren niet open gelaten, dan waren ze hier misschien nooit op gekomen.

Speel spellen, veel spellen

Er zijn spelontwerpers die het niet doen. Die bewust niet andermans spellen spelen om zo niet beïnvloed te worden. Naar mijn mening is dit zonde en beperk je jezelf hier heel erg mee. Er zijn zo veel fantastische spelmechanieken bedacht en geperfectioneerd. Het zou zonde zijn als je daar geen leering uit zou trekken.

Voor iedere spelontwerper komt er een moment dat je op zoek moet gaan naar mensen die je spel willen testen. Gelukkig zijn er vaak wel mensen te vinden die dit leuk vinden om te doen, maar dit gaat niet altijd even makkelijk. Er zijn echter online communities van bordspelmakers die elkaars bordspellen in ontwikkeling testen. Virtual Playtesting is hier een goed voorbeeld van. Hier kun je je eigen spel laten testen door andere ontwikkelaars in ruil voor dat je de spellen van hen ook test. Deze online sessies vinden 2 keer per week plaats via Discord en zijn een enorme bron van inspiratie. Ook als je zelf nog geen spel hebt wat klaar is om getest te worden raad ik aan om hier eens aan deel te nemen.

Haal overal inspiratie vandaan

Er is overal om je heen inspiratie uit te halen. Lees een boek en bedenk hoe je daar een spel omheen kan maken of probeer ditzelfde met een leuke film. Verdiep je in geschiedenis, dit is ook voor veel mensen een bron van inspiratie. Bedenk na je vakantie of een dagje weg hoe die ervaring in spelvorm zou zijn. Of kijk gewoon naar alledaagse gebeurtenissen. Je ontbijt, de supermarkt, school, werk of de tandarts. Elke ervaring kan dienen als inspiratie voor je spel.

Een leuke inspiratiebron is een YouTube kanaal wat we volgen van “the game maker’s toolkit“. Hierin worden videospellen ontleed tot de keuzes die de designers hebben gemaakt. Vaak gaat het over spelmechanieken of de psychologie van spelers. Er zitten veel vergelijkingen tussen videospellen en bordspellen. Beide richten ze zich op betrokkenheid en vermaak van de spelers. Eén spelmechaniek die hier bijvoorbeeld werd toegelicht is het Rock, Paper, Scissors principe. Vaak zie je bij videogames dat bepaalde karakters of technieken goed zijn tegen het ene, maar slecht tegen het andere. Dit wordt in bordspellen ook weleens toegepast. Het lijkt mij leuk om dit principe eens versterkt toe te passen waarbij speler A een voordeel heeft ten opzichte van speler B, Speler B een voordeel ten opzichte van speler C, en die weer een voordeel tegen speler A.

Writer’s block

Zit je echt vast en kun je niets nieuws bedenken, ook nadat je bovenstaande technieken hebt toegepast? Geef jezelf dan de vrijheid om dat te accepteren, maar blijf niet wachten tot je die geniale ingeving hebt gehad. Praat met vrienden over ideeën die je wel hebt en probeer ideeën uit, ook al weet je van tevoren dat ze niet gaan werken. Je kunt beter snel dingen proberen en daarvan leren dan niets doen.

Deel dit bericht:
Abonneer
Geef me een seintje bij
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
nl_NLNL
nl_NLNL en_USEN