fbpx

Tips voor het testen van je zelf gemaakte spel

Een nieuw spel testen

De basis voor elk succesvol spel is dat het goed getest moet zijn. Dit is misschien wel het belangrijkste van het maken van een spel. Met uitvoerig testen voorkom je grote fouten en maak je je spel telkens weer wat beter. Wees niet bang dat je spel in het begin nog niet goed zal zijn, veel mensen vinden het vaak leuk om mee te denken en vooral je directe vrienden en familie hebben dit snel voor je over.

Houdt rekening met een lange periode van testen. Reken zeker tussen de 3 tot 6 maanden intensief testen voor elk nieuw spel dat je wilt maken.

Verschillende testfases

Er zijn verschillende testfases die een spel doorloopt voordat deze in ontwikkeling gaat. Meestal begint het bij jezelf of de mensen die actief mee werken aan het spel. Dit kan een goede vriend of familielid zijn die je graag wilt helpen, een companion als je samen met iemand een spel ontwikkeld, of zelf de medewerkers van een bedrijf bij grotere uitgevers.

Als in die eerste fase de grootste problemen eruit gehaald zijn, kun je het spel aan je persoonlijke kring laten zien. Heb je mensen in je omgeving die het leuk vinden om een spel uit te proberen, vraag ze dan voor een testsessie en wees vooral open voor feedback. De meeste mensen vinden het leuk om een spel te testen, maar vooral omdat ze zelf kunnen meedenken met het spel door feedback te geven. Probeer niet in de verdediging te schieten, maar waardeer de moeite die ze in je spel willen stoppen. In deze fase moet de focus liggen op de fundamentele onderdelen van het spel en gaat het niet zo om de details.

Na je persoonlijke kring wil je het spel laten testen door mensen die je niet kent. Je kunt bijvoorbeeld langs gaan op een spellenvereniging, of misschien zijn er bordspelmiddagen/avonden bij de spellenwinkel bij jou in de buurt. Vraag deze mensen om kritisch te zijn naar jou spel. Als er iets niet leuk is of niet lekker werkt, wil je dat er nog zoveel mogelijk uit proberen te halen. Het doel van deze fase is dat je het spel ook onder een andere doelgroep kunt testen. Hier zie je vaak pas echt of het thema en de spelmechanieken leuk gevonden worden.

De laatste fase is blind play testen. De bedoeling van blind play testen is dat je zelf niet aanwezig bent om het spel uit te leggen. De spelers moeten volledig op eigen houtje door middel van de handleiding het spel ontdekken. Hiervoor kun je print & play versies maken. Hier zullen we later in het blog nog een keer verder op inzoomen. De print & play versie stuur je op naar mensen of maak je beschikbaar via forums. Er zijn ook online programma’s voor zoals Tabletop Simulator of Tabletopia.

Voorbeeld Print & Play:

Op websites als Boardgamegeek.com of bordspelmania.eu zijn altijd wel fanatieke playtesters te vinden. Probeer zelf eerst een paar print & play versies uit zodat je beter weet waar je op moet letten.

Ga niet te snel over naar een prijzig protoype

Op een gegeven moment hadden wij meer dan 10 verschillende versies in omloop, telkens net een iets andere variant om verschillende mechanieken te testen. Houdt er rekening mee dat je zelfs na uitvoerig testen nog steeds regelmatig dingen wilt aanpassen. Laat niet te snel materialen professioneel printen voordat je redelijk zeker weet dat je daar wel even mee vooruit kan.

Wij deden bijvoorbeeld onze zelf geprinte kaartjes in hoesjes met een normale speelkaart erbij. Zo waren ze wel stevig, maar konden we ze ook makkelijk vervangen.

Het testen van een bordspel is een belangrijke fase in de ontwikkeling van elk bordspel, maar ook een hele leuke. Hier krijg je echt te zien hoe mensen met je spel interacteren. Wij zitten er zelf nu volop in en genieten telkens weer van elke playtest sessie.

Deel dit bericht:
Abonneer
Geef me een seintje bij
guest
2 Reacties
Nieuwste
Oudste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

[…] Tips voor het testen van je eigen spel […]

[…] uitproberen voordat je hem koopt, maar is ook heel goed inzetbaar als je je eigen spel wilt laten testen. Voor het blind play testen van een spel is de Print & Play de meest toegankelijke […]

nl_NLNL
nl_NLNL en_USEN