fbpx

Tips voor het schrijven van de spelregels

Spelregels zijn erg belangrijk!

Het schrijven van goede spelregels is enorm moeilijk, maar ook super belangrijk. Mensen kunnen je spel niet spelen als ze de spelregels niet begrijpen. Dit geldt voor elk spel dat in de schappen ligt, maar ook in de testfase van een spel moeten de spelregels duidelijk en compleet zijn. Het is moeilijk zat om playtesters te vinden. Zorg ervoor dat ook zij het spel zo makkelijk mogelijk kunnen begrijpen. Een spel met een slechte handleiding wil niemand spelen!

Begin vroeg

Het is aan te raden om al te beginnen met het schrijven van je eerste spelregels nog voordat je eerste prototype af is. Dit helpt je om na te denken over de spelregels en welke aspecten aan gedacht moet worden. Natuurlijk is dat dan nog geen finale versie van je spelregels, want net zoals het spel zelf zullen de regels continu blijven veranderen tijdens de ontwikkelfase van het spel. Neem je spelregels echter minstens net zo serieus als het spel zelf. Je wordt zo beter in het schrijven van de spelregels en het helpt je je spel beter te kunnen ontwikkelen.

Schrijf toegankelijk

Natuurlijk moeten je spelregels zo compleet en correct als mogelijk zijn, maar maak ze ook toegankelijk. Niemand heeft zin om een technische opsomming van de regels te moeten lezen. Naast dat dit erg saai is, blijven de regels zo ook niet goed hangen. Spreek de lezer aan met zinnen als “Tijdens jouw beurt…” of “Om te winnen moet je…” in plaats van “Tijdens de beurt van een speler…” en “Het spel wordt gewonnen als…”. Het kan leuk zijn om de sfeer van je spel terug te laten komen in de spelregels waardoor de spelregels je al in die wereld brengen. Hier moet je echter wel mee oppassen. De spelregels zijn bedoeld voor duidelijkheid en leesbaarheid. In Mice & Mystics wordt in de spelregels telkens gerefereerd naar ‘de muizen’ in plaats van naar de spelers, maar er wordt verder niet om de spelregels heen gedraaid.

Schrijf consistent

Levenspunten, hartjes, HP, leven, allemaal termen die hetzelfde kunnen aangeven. Wees consistent in je spelregels met het gebruik van woorden. Laatst speelden wij “Blackstone fortress”, een Warhammer 40K campaign spel waarin je een restoration phase hebt waarbij je een recovery rol kunt doen met je vitality dobbelsteen. Dit was enorm verwarrend voor ons, zelfs al werden er verschillende dingen mee bedoeld. Als je daarnaast ook nog eens termen voor dezelfde dingen door elkaar gaat halen wordt het heel onduidelijk. Gebruik één en dezelfde terminologie en voer deze door in zowel de spelregels als de spelelementen!

Daarnaast is de leesbaarheid van de regels veel beter als je consistent bent in het gebruik van punctuatie, hoofdletters en tekst styling (bold / italic). Als je in je spelregels terminologie wilt accentueren als ze voor het eerst langs komen, doe dit dan voor elke term en telkens op dezelfde manier. Probeer echter het gebruik van tekst styling en onnodig hoofdlettergebruik te minimaliseren gezien dit doorgaans een negatieve impact heeft op de leesbaarheid.

Gebruik afbeeldingen
Voorbeeld van spelregels met illustratie
Carcassonne

Begeleid je tekst door middel van afbeeldingen. Een foto zegt meer dan duizend woorden, dus maak hier ook goed gebruik van. Gebruik illustraties van de daadwerkelijke spelcomponenten zodat de lezer gemakkelijk de connectie met het spel kan maken. Zorg er ook voor dat het duidelijk is naar welke tekst de illustraties refereren.

Je spelregels laten nakijken

Eén van de belangrijkste methoden om tot goede en duidelijke spelregels te komen is door je spelregels te laten controleren door anderen. Vaak kun je online mensen vinden die bereid zijn jouw spelregels te lezen als jij de spelregels van hen leest. Naast dat dit een eerlijke ruilhandel is, leer je hierdoor ook veel waardoor je een betere schrijver wordt. Ook je blind playtesters zijn volledig afhankelijk van je spelregels en zullen deze dus uitvoerig willen doornemen.

Een aantal voorbeeldvragen die relevant om te stellen zijn:

  • Hoe lang duurde het lezen van de spelregels tot je het gevoel had dat je het spel zou kunnen spelen waarbij je de spelregels slechts ter referentie hoeft te gebruiken?
  • Hoe was de samenvatting? Op welk moment had je een basis idee van wat voor een spel het was?
  • Hoe was de layout? Was het duidelijk bij welke stukken tekst de illustraties hoorden?
  • Moest je vaak terugbladeren naar eerder secties van de handleiding?
  • Was je op enig moment verward door de spelregels? Zo ja, waar?

Ook helpt het om je spelregels achterstevoren te lezen. Met deze techniek haal je zelf spelfouten en typos uit je verhaal.

Houdt rekening met je lezers

Voor elke schrijver, waar het ook over gaat, is het van belang in de schoenen van je lezer te treden. Wie gaat je tekst lezen en wat is het doel? Voor je spelregels kun je er doorgaans vanuit gaan dat je drie verschillende type lezers hebt.

  • De onervaren speler die voor het eerst je spelt wilt leren spelen.
    Zorg ervoor dat deze lezer snel begrijpt waar het spel over gaat. Zorg voor een duidelijke opbouw van het verhaal en scheidt waar mogelijk de details van de kern.
  • De gemiddeld ervaren speler die al wel gewend is het spel te spelen, maar de spelregels naslaat ter referentie. (met hoe veel kaarten begin je, op welke plekken staan de wachters, welke acties zijn nodig als je naar de volgende fase gaat, etc.)
    Voor deze lezer is het van belang dat dit soort regels snel en overzichtelijk te vinden zijn. Maak aparte kolommen of afbeeldingen hiervoor en gebruik lijstjes.
  • De ervaren speler die de spelregels wilt gebruiken voor het opzoeken van bepaalde edge-cases.
    Het enige belang voor deze lezer is dat de tekst volledig en compleet is. Elke edge case moet via de spelregels te ontleden zijn. Zelfs al ben je ergens nooit tijdens het playtesten tegenaan gelopen, als duizenden mensen je spel gaan spelen, loopt uiteindelijk iemand tegen die edge case aan.

Je spelregels moeten elk van deze doelgroepen bedienen.

Design

Natuurlijk moet je als je kan de spelregels een aantrekkelijk design geven. De meeste spellen hebben een spelregelboek in dezelfde sfeer als het spel zelf. Het is echter lang niet altijd nodig om bijvoorbeeld een voorpagina te maken met de titel van je spel. Je hoeft je spel niet via de spelregels nog eens te promoten. Als je alle ruimte benut voor de spelregels voorkom je dat je extra papier nodig hebt en kun je de productiekosten en het gewicht van je spel weer wat minimaliseren.

Bedenk verder dat je voor de spelregels een font moet gebruiken die niet kleiner is dan 10 om de tekst voor iedereen leesbaar te houden. Zorg er ook voor dat de tekst zelf een rustige achtergrond heeft.

Hoe ging dit bij ons?

Via het internet kom je gemakkelijk in contact met geweldige mensen die je overal mee kunnen en willen helpen. Gelukkig hebben wij daardoor ook veel hulp gekregen voor het schrijven van onze spelregels. Nadat een aantal mensen onze spelregels hadden nagekeken is vrijwel alles herschreven en is het nu op een punt dat de spelregels dicht tegen ‘compleet, correct en leesbaar’ aan zitten. Bekijk de spelregels van “Tomb of Rasha” op het moment van schrijven van dit artikel. Dat betekent nog helemaal kaal van opmaak. De actuele spelregels kun je hier vinden.

Deel dit bericht:
Abonneer
Geef me een seintje bij
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
nl_NLNL
nl_NLNL en_USEN