Het (blind) playtesten van je zelf gemaakte spel

Playtesten

We hebben al meerdere artikelen geschreven over Playtesten zoals:

In dit artikel willen we inzoomen op het belang van blind playtesten en verschillende manieren om aan testers te komen. Want aan elk succesvol spel gaat enorm veel tijd vooraf om het spel door en door te testen.

Blind playtesten is het laten testen van je spel door mensen zonder zelf daarbij aanwezig te zijn, of in ieder geval zonder zelf input te leveren over hoe het spel zou moeten werken. De testers moeten dus zelf uitzoeken op basis van de spelcomponenten en het regelboekje hoe het spel zou moeten werken.

Het belang van playtesten

Peter c Hayward

Een week geleden namen we deel aan een online board game design virtual summit. Peter Hayward, oprichter van Jellybean Games, werd hierin geïnterviewd over onder andere het belang van playtesten. De kans dat je spel vanaf dag één perfect is, is nihil. Ook als je er zelf al veel tijd in gestopt hebt om alle aspecten van het spel te controleren, is het nog steeds nodig om anderen ernaar te laten kijken. Zelf weet je hoe het spel werkt, of zou moeten werken, waardoor je nooit het spel zal spelen zoals iemand die het spel voor het eerst opent en alles zelf uit moet vinden. Door het playtesten wil je kijken of het spel werkt zoals je het voor ogen hebt, maar ook of mensen het leuk vinden en betrokken blijven.

Je wilt daarnaast dat een spel intuïtief aan voelt. Als je zelf aanwezig bent, let dan tijdens de blind playtest op welke fouten mensen maken en waarom. De fouten die gemaakt worden komen vaak voort uit hoe het spel lijkt te moeten werken en kunnen daarom ook als inspiratie dienen om het spel aan te passen.

Lessen uit het playtesten

Een simpel voorbeeld bij ons spel ‘Tomb of Rasha‘; In het maken van dit spel is erop gericht zo min mogelijk spelcomponenten te gebruiken. Het bijhouden van de levenspunten van een karakter of monster gebeurd dan ook door hartjes in de bovenhoek van de kaart te zetten. Door de kaart een kwartslag te draaien staat er een ander aantal hartjes waardoor je de levenspunten op die wijze kunt bijhouden. Tijdens het maken van de kaarten namen de hartjes initieel met de klok mee af. Hierdoor moest je de kaart tegen de klok in draaien om het juiste aantal te tonen. Tijdens het playtesten zagen we dat het logischer aan voelt om de kaart met de klok mee te draaien. Dit was voor ons een simpele, maar nuttige wijziging om door te voeren.

Hoe kom je aan playtesters?

Het is niet altijd even makkelijk om playtesters te vinden. Vaak zijn er wel mensen in je directe omgeving die het leuk vinden om je spel uit te proberen, zoals familie en vrienden. Bedenk wel dat je daar niet te veel aan vast kunt blijven houden. Naast dat je het testen ook onder een groter en gemengder publiek wilt doen, moet je er vanuit gaan dat het testen van je spel niet echt heel leuk is. Vooral het blind playtesten van een spel kan best frustrerend zijn omdat je telkens in de regels dingen moet opzoeken.

Playtesters buiten je persoonlijke kring kun je vinden via online forums of social media groepen zoals BoardgamePlaytestersGuild . Op BoardGameGeek is een forum ingericht specifiek voor het onderwerp “Seeking Play testers“, maar ook daar zie je veel aanvragen onbeantwoord blijven. Het gebeurd vaak dat spelmakers er iets voor aanbieden, bijvoorbeeld een gratis exemplaar van het spel. Ook het betrokken kunnen zijn in de ontwikkeling van het spel door te laten zien dat je actief iets doet met de feedback die wordt gegeven helpt om mensen mee te laten doen.

Een andere manier waar we zelf erg enthousiast over zijn is ‘playtest exchange’. Dit houdt in dat je een playtest met een andere spellenmaker uitwisselt. Jij playtest hun spel, zij playtesten de jouwe. Je ziet dat dit principe op BoardGameGeek wel eens wordt aangeboden. Daarnaast zijn hiervoor ook speciale social media groepen in het leven geroepen zoals “the (not just) Blind Playtesters Group“. Dit is niet alleen goed omdat je hiermee je eigen spel kunt laten playtesten, maar je leert ook enorm veel van het playtesten van andere spellen. Zowel op het gebied van speldesign, als op het gebied van feedback geven en ontvangen. Zeker een aanrader!

Zorg ervoor dat je je playtest tijd goed benut!

Iets wat ons is bijgebleven uit het interview met Peter Hayward is de waarde van een playtest. Hij gaf aan dat je een playtest sessie moet behandelen alsof elke minuut 10.000,- euro kost. Als je er op deze manier over nadenkt zul je ervoor moeten zorgen dat je elke minuut nuttig besteed en dus de playtest enorm goed moet voorbereiden. Zorg ervoor dat er geen grove fouten in het spel zitten die makkelijk voorkomen hadden kunnen worden, lees het regelboek nog een keer extra na en controleer of je alle spelcomponenten die nodig zijn om het spel te spelen op zak hebt. Zorg er ook voor dat je een doel voor jezelf hebt beschreven. Wat wil je halen uit deze playtestsessie? Wil je een algemene indruk van je spel krijgen, of specifieke elementen controleren? Welke vragen wil je de testers stellen en waar wil je op letten wanneer het spel gespeeld wordt? Met een goede voorbereiding haal je veel meer uit je playtest.

Bespreek je verwachting van tevoren met je playtesters en geef ook aan dat als ze hun interesse verliezen, ze niet verplicht zijn om door te spelen tot het einde. Ook hoef je niet altijd je hele spel te laten spelen. Vooral bij spellen die erg lang duren kan het soms genoeg zijn om alleen het eerste half uur te spelen of ergens vanuit een bepaald scenario te beginnen. Maar bovenal, waardeer de moeite die mensen in je spel willen stoppen en wees hen dankbaar!

Deel dit bericht:
Abonneer
Geef me een seintje bij
guest
1 Reactie
Nieuwste
Oudste Meest gestemd
Inline feedback
Bekijk alle reacties
Vytvorenie úctu na binance

Thank you for your sharing. I am worried that I lack creative ideas. It is your article that makes me full of hope. Thank you. But, I have a question, can you help me?

nl_NLNL