Eerste gesprek met een productiebedrijf

Productiebedrijf

Het is heel leuk om een spel te bedenken en eerste versies van je prototype te maken, maar op een gegeven moment wil je toewerken naar iets concreets. Het regelen van een kennismakingsgesprek met een productiebedrijf voelde voor ons als echt de eerste stap om serieus verder te gaan met ons idee. Daarnaast was het een belangrijk onderdeel van het verkennen van de bordspellenwereld.

Deze stap was ook belangrijk om enige grip te gaan krijgen op de kosten voor ons spel. Ons doel van dit gesprek was dus ook tweeledig:

  1. Erachter komen hoe het proces van idee tot productie eruit ziet
  2. Een schatting krijgen over de kosten voor de productie

Ben je op zoek naar een productiebedrijf? Kijk dan in deze lijst van productiebedrijven om een geschikte partner te vinden voor jouw spel.

Ludo Fact

Ons eerste gesprek was met een duitse fabrikant Ludo Fact. We kwamen met toeval bij deze fabrikant via een nieuwsartikel van 999 Games die met hun medewerkers in de fabriek op bezoek zijn geweest. De spellen van 999 Games zijn van hoge kwaliteit, dus Ludo Fact leek ons een betrouwbare partij.

In onze contactaanvraag beschreven we een achtergrond van onszelf en waar we mee bezig waren. Voor een fabrikant gaat er best wat werk in zitten om met nieuwe uitgevers samen te werken, dus is het fijn als ze weten in wie ze gaan investeren. Daarnaast gaven we een opsomming van onze verwachte materialen om te kunnen gebruiken voor het opstellen van een schatting van de kosten. Binnen een week konden we een Skype meeting plannen om elkaar te ontmoeten.

Tijdens het gesprek kwamen we er al snel achter dat we veel dingen nog niet wisten. Miguel, onze gesprekspartner, liep met ons door het hele proces heen, maar liet ons ook nadenken over onze ecologische voetafdruk en over hoe we efficiënte spelelementen konden maken om kosten te besparen. Daarnaast hielp hij ons ook met een aantal tips over hoe we een Kickstarter zouden moeten aanvliegen en hoe we met Stretch goals bijvoorbeeld materialen kunnen upgraden.

Stretch Goals

Binnen Kickstarter probeer je naar een bepaald financieringsdoel toe te werken. Als je in zet op een basis versie van je spel kun je dit financieringsdoel laag houden. Zo kun je bijvoorbeeld met tokenfiches werken in plaats van miniaturen. Het spel verliest dan niet aan speelbaarheid, maar je maakt een basis versie van het spel tegen een zo financierbaar mogelijke prijs. Mocht je tijdens de Kickstarter campagne echter bijvoorbeeld 25% meer financiering ophalen, dan kun je misschien wel de miniaturen laten drukken zonder daar verlies op te maken. Zo is het voor je Kickstarter community ook interessant om extra volgers te vinden om zo samen tot de beste versie van het spel te kunnen komen. Een voorbeeld waar je dit goed bij ziet is een Kickstarter van Northgard die wij recentelijk gebackt (gesteund) hebben.

Kickstarter Stretch Goals

In ons eerste spelidee speel je als student. Om zo veel mogelijk afwisseling te creëren hadden we 10 verschillende student karakter kaarten gemaakt, terwijl het spel met maximaal 5 mensen gespeeld kan worden. Voor de basis versie van het spel hebben we dus maar 5 karakter kaarten nodig. Extra karakter kaarten kunnen via Stretch goals vrij gespeeld worden. Zo kunnen wij het uitbrengen van het spel realistischer maken, zonder de speelbaarheid van het spel te beïnvloeden.

Na ons eerste gesprek, waar we een erg goed gevoel aan hadden overgehouden, waren we wel voornemend om ook bij andere partijen te kijken zodat we kunnen kiezen voor de partij die het best bij ons past. Ludo Fact gaf al aan geen goedkope partij te zijn, maar daar krijg je wel wat voor terug. Dit is een keuze die we wel goed willen kunnen afwegen en vergelijken met anderer productiebedrijven.

Uiteindelijk heeft Ludo Fact een hoogover berekening gemaakt gebaseerd op de basis versie van het spel. Hiervoor hebben we samen een lijst van materialen opgesteld die nodig zijn voor het spel. In de blog post van komende week zullen we een overzicht maken van welke keuzes je hierin hebt.

Met een minimale oplage van 1.500 spellen, is echter de volgende vraag: Hoe gaan we die verkopen?

Deel dit bericht:
Abonneer
Geef me een seintje bij
guest

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

1 Reactie
Nieuwste
Oudste Meest gestemd
Inline feedback
Bekijk alle reacties

[…] Je spel produceren– Spelcomponenten kiezen om je spel betaalbaar te maken– Eerste gesprek met productiebedrijf– Je spelidee […]

nl_NLNL