fbpx

Beginnen met een eigen spel

Hoe start je nou met het maken van een eigen spel?

Het is een droom voor veel mensen om van de entertainment waarvan ze plezier hebben ook een maker te worden. Als je een goede film kijkt, zelf een film willen maken, als je een goed boek leest, zelf een boek willen schrijven of als je houdt van het spelen van bordspellen, zelf ook je eigen bordspel te maken. Niet iedereen zet deze droom om in werkelijkheid. Wij wel!

Bij ons begon het op een doordeweekse avond waarop we niets te doen hadden. Natuurlijk konden we starten aan een nieuwe serie op Netflix, maar wij vinden het soms ook leuk om eens wat anders, of wat geks te doen. Zo zie je bij ons thuis minstens eens per jaar een zelf gebouwd fort waar we in overnachten of besluiten we bijvoorbeeld om zelf kaarsen te gaan maken.

Deze keer wilde we samen een spel maken. We pakte papier en potlood en begonnen te brainstormen over wat leuk zou zijn en blaadjes vol te kladderen. Hoewel we leuke ideeën hadden, waren we ook nogal ongestructureerd bezig en al snel kregen we ruzie over welke kant het spel op zou moeten gaan en wat wel of juist niet leuk was. Al snel gaven we het op.

Thema of mechanisme

Eén van de belangrijkste onderdelen van het maken van een succesvol nieuw spel, is dat je iets origineels te brengen hebt. Iets wat nog niet eerder gedaan is en het spel echt een eigen identiteit geeft. Dit kun je zowel bereiken door een uniek thema of als unieke spelmechanieken. Het liefst natuurlijk nog allebei!

Een spel waar bijvoorbeeld echt de mechaniek eruit springt, is Magic Maze. Een spel waarbij niet iedereen zijn eigen karakter speelt, maar iedereen een specifieke beweging met alle karakters mag uitvoeren. Bijvoorbeeld alleen maar naar links bewegen, of een roltrap nemen. Zo moeten de spelers samen binnen de tijd met de karakters door een doolhof heen. Ohja, en je mag niet met elkaar praten. Een heerlijk chaotisch spel.


Een voorbeeld van een spel waarbij juist het thema heel sterk is, is Munchkin. Een kaartspel met een relatief simpele spelmechaniek, maar met een humoristisch thema waarbij elke kaart weer bij draagt aan je ‘knotsgekke’ karakter.


Vaak zie je ook dat het thema en de spelmechanieken elkaar versterken zodat de spelers volledig in het spel gezogen worden. Maar als je dan een eigen spel gaat maken, waar begin je dan mee, een thema of een mechaniek?

Als je een idee hebt van een leuk en uniek spelmechanisme, dan heb je vaak een erg goede basis om een thema bij te kunnen verzinnen, wellicht wel meerdere. Het mechanisme kan dan als inspiratiebron functioneren om je thema in te vullen.

Als je echter eerst een leuk idee krijgt voor een thema, dan vormt daar al gauw een hele wereld bij, en ook dit is dus weer een enorme inspiratiebron die je kan helpen om nieuwe spelmechanieken te verzinnen. Eigenlijk kan het dus allebei. De basis moet zijn dat je iets hebt bedacht waar jij enthousiast van wordt en je dan wel een thema, dan wel een mechanisme bij kunt bedenken.

Hoe ging het bij ons?

Na onze eerste poging om zelf een spel te maken, bleef Nikki hier wel verder over nadenken. Op een zaterdagavond waarop Nikki geen plannen had en Niels druk bezig was met andere dingen (Gamen), nam ze de tijd om een idee wat ze al had, verder uit te werken. Ze begon haar eerste schetsen te maken en binnen een paar uur had ze een werkend spel uit gewerkt. Oké, misschien nog niet helemaal werkend, maar in ieder geval wel speelbaar.

Samen hebben we het spel toen voor de eerste keer gespeeld. Het was meteen leuk en gaf enorm veel inspiratie om verder te werken. Natuurlijk was er nog geen balans in het spel en was er nog weinig goed uitgewerkt, maar het thema was duidelijk en de mechanieken die hiermee zouden samengaan kwamen als vanzelf naar voren. Daarmee was de basis voor ons eerste spel gelegd. Nu maar eens aan vrienden laten zien om te kijken of zij hier ook enthousiast van worden.

Ben je zelf ook al met een spel idee bezig? Waar begon het bij jou, met een thema of een mechaniek?

Deel dit bericht:
Abonneer
Geef me een seintje bij
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
nl_NLNL
nl_NLNL en_USEN