fbpx

9 tips voor het maken van een Print & Play (PnP)

Een Print & Play is een printbare versie van een spel. Het wordt onder anderen gebruikt om een spel te kunnen uitproberen voordat je hem koopt, maar is ook heel goed inzetbaar als je je eigen spel wilt laten testen. Voor het blind play testen van een spel is de Print & Play de meest toegankelijke oplossing.

Waar moet je Print & Play aan voldoen?
  1. Zorg ervoor dat je je Print & Play een duidelijke titel geeft als je hem aan prijst op bijvoorbeeld forums. Met de titel moet je mensen al enthousiast maken zodat ze überhaupt je spel willen uitproberen. Je kunt altijd op zoek gaan naar testers via dit forum van Boardgamegeeks.
  2. De Print & Play moet ook in zwart wit goed te gebruiken zijn. Veel mensen willen liever de duurdere ‘kleuren inkt’ besparen dan een prachtige Print & Play versie hebben.
  3. Voorkom onnodige witruimte. Laatst zag ik een Print & Play voor een kaartspel waar er 6 kaarten per pagina op stonden en 1 voorbeeld kaart hoe de kaarten er uiteindelijk uit konden zien. Hierdoor was 30% van de pagina onnodig waardoor je 30% meer papier nodig hebt om de Print & Play te printen. Het testen van een Print en Play is een gift, zorg ervoor dat je die mensen goed behandeld! Voorkom witruimte en zet geen onnodige inkt op de pagina als die niet nodig is.
  4. Het is niet nodig om de achterzijde van kaarten of tokens aan te leveren. Je kunt dit wel doen, maar slecht een enkeling zou daar gebruik van maken. De meeste mensen zullen hier niet naar omkijken.
  5. Breidt de spelregels uit met eventuele informatie die nodig is om de Print & Play gemakkelijk te kunnen gebruiken. Geef bijvoorbeeld een overzicht hoe kaarten van elkaar te onderscheiden zijn of hoe je het spel kunt spelen zonder het 3D bouwwerk wat in de uiteindelijke versie zou zitten.
  6. Laat niet je volledige design zien! Zorg ervoor dat mensen je spel ook willen kopen nadat ze de Print & Play hebben gespeeld. Door bepaalde elementen weg te laten, zoals bijvoorbeeld de kleur, blijven mensen geïnteresseerd in de finale versie. Hiermee voorkom je ook dat mensen je spel volledig kunnen imiteren.
  7. Het doel van je Print & Play zal zijn dat je feedback wilt ontvangen. Denk van tevoren na hoe je die feedback wilt krijgen. Wil je bijvoorbeeld dat mensen bepaalde elementen beoordelen, of zijn ze helemaal vrij om overal iets over te zeggen? Je kunt ook met een enquête werken om mensen richting te geven, maar voor sommige testers voelt dit te onpersoonlijk.
  8. De tijd die iemand neemt om je spel te testen is ongelofelijk waardevol. Zorg ervoor dat je Print & Play zo veel mogelijk af is en geen fouten bevat. Het is erg zonde als je iemand gevonden hebt die je spel wilt testen, maar vervolgens na 5 minuten ermee stopt omdat er fouten in de spelregels staan die het spel onspeelbaar maken. Om iemand dan opnieuw te motiveren is bijna geen doen.
  9. Je kunt ervoor kiezen om je Print & Play alleen beschikbaar te maken als mensen een e-mail adres achter laten. Vooral als je al wat verder in de ontwikkeling van je spel bent en je je spel wilt laten zien aan mensen zonder dat je echt op zoek bent naar testers, is het fijn als je in contact kunt blijven met die mensen. Een e-mail lock kan daarbij helpen. Zie hoe wij dit hebben gedaan in Tomb of Rasha.

Heb jij andere tips waar je tegenaan bent gelopen tijdens het maken van een Print & Play? Deel je tip in de reacties onderaan de pagina.

Zelf je Print & Play kaarten maken

Zelf je Print & Play speelbord maken

Deel dit bericht:
Abonneer
Geef me een seintje bij
guest
1 Reactie
Nieuwste
Oudste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

[…] 9 tips voor het maken van een Print & Play (PnP) […]

nl_NLNL
nl_NLNL en_USEN