Spelmechaniek uitgelicht: Eurogame / Euro-Style game

Euro Style games

Eurogame / Euro-Style game

Oké, deze keer wijken we een beetje van de standaard af. Een Eurogame is meer een type spel dan daadwerkelijk een spelmechaniek. Toch kom je deze term in de bordspellenwereld vaak tegen en is het goed om als beginnend spelmaker te weten wat een Eurogame of een Euro-Style game is. Onlangs deden wij mee aan een virtuele playtest sessie waar verschillende bordspel ontwerpers elkaars spellen testen. Wij hielpen mee met de playtest van ‘Animal Park’ en de ontwerper beschreef het als een Eurogame met Deck Building elementen. Ook wij hebben deze term vaak gehoord, maar wisten nog niet precies wat dat dan helemaal betekend. Dus wij hebben het voor je uitgezocht en de interessante geschiedenis hiervan verbaasden ons!

Ga direct naar:
Wat is een Eurogame?
Geschiedenis
Amerikaanse tegenhanger
Waar moet je aan denken bij het maken van een Eurogame?

Wat is een Eurogame?

Het lijkt misschien zo dat een Eurogame in Europa ontwikkeld moet zijn om een Eurogame te zijn. Hoewel de oorsprong van Eurogames in Europa ligt, hoeft een spel slechts aan de volgende kenmerken te voldoen om zich een Eurogame te noemen:

  1. Weinig geluk
  2. Spelmechanieken boven thema’s
  3. Weinig conflicten tussen spelers
  4. Weinig interactie tussen spelers
  5. Houten meeples

Weinig geluk – Om een Eurogame te winnen heb je meestal diepgaande strategieën en tactisch denken nodig. Geluk is vaak een beperkt element. Als speler ben je zelf dus meer in controle over de uitkomst van jouw acties.

Spelmechanieken boven thema’s – Eurogames zijn gekenmerkt door hun vaak innovatieve spelmechanieken. De meer standaard spelmechanieken, zoals het rollen van een dobbelsteen, worden vaak ontweken. Spellen zijn vaak ontwikkeld vanuit de spelmechaniek omdat dat de kern van het spel bevat. Het thema is meer secundair.

Weinig conflicten tussen spelers – Er ligt vaak meer focus op het opbouwen van een eigen economie en het verkrijgen van grondstoffen dan op conflicten tussen spelers. Ook het uitschakelen van spelers is weinig voorkomend. De spellen hebben meer een sociaal, vriendelijk karakter.

Weinig interactie tussen spelers – Spelers van Eurogames zijn doorgaans meer gericht op zichzelf dan op elkaar. Er is vaak beperkte speler interactie wat ook bijdraagt aan het vriendelijke karakter van deze spellen.

Houten Meeples

Houten meeples – Als onderdeel van de vriendelijke uitstraling zijn de spelcomponenten van Eurogames vaak van hout. De klassieke houten meeples van Carcassonne zijn het schoolvoorbeeld van spelcomponenten voor Eurogames.

Een Eurogame is echt een familiespel. De regels zijn vaak makkelijk uit te leggen, ook al zijn de tactische mogelijkheden vaak groter dan op het eerste gezicht zo lijkt. Iedereen aan tafel, jong en oud, kan hierdoor mee doen en plezier hebben in de spellen. De meeste spellen kunnen dan ook met zo’n 2 tot 5 mensen gespeeld worden en duren tussen de 1 á 2 uur. Omdat je geen speler eliminatie hebt en de thema’s doorgaans erg vriendelijk zijn zie je deze spellen dan ook vaak bij gezinnen op tafel verschijnen.

Geschiedenis

De oorsprong van de Euro-Style Games vonden wij erg interessant en past volledig bij het plaatje wat je bij deze spellen hebt. De eerste Eurogame ontstond in de jaren 60 van de vorige eeuw. Zoals verwacht, in Europa. Euro-Style Games worden ook vaak German-Style games genoemd omdat de oorsprong hiervan in Duitsland ligt. Tot op de dag van vandaag zie je dan ook dat Duitsland dominant is in het aantal Eurogames die op de markt uitgebracht zijn.

Na de tweede wereld oorlog was er in Duitsland een erg sterk verlangen om zich te distantiëren van oorlogvoering. Een grote schaamte over de bevolking leidt ertoe dat mensen zich niet verbonden wilde voelen met conflicten, trots en nationalisme. Het is dan ook logisch dat de spellen zich meer richtten op vriendelijke thema’s en mechanieken. Dit paste nu eenmaal naadloos op de maatschappelijke instelling van Duitsland in deze tijd. De spellen waren erg populair, met name in Duitsland, maar ook in de rest van Europa zag je het genre groeien.

Kolonisten van Catan, hoewel niet het meest klassieke voorbeeld van een Euro style game, was het eerste spel in dit genre die het ook in de Verenigde Staten erg goed deed. Hiermee is een revolutie ingezet waardoor Eurogames in de bordspellenwereld nu overal groot en bekend op de kaart staan.

De meest kenmerkende Eurogames van nu zijn: Carcassonne, Puerto Rico, Ticket to Ride, Orleans en The Castles of Burgundy.

Amerikaanse tegenhanger

Naast de Euro-Style Game bestaat ook de Amerikaanse tegenhanger “American-Style Game”. Deze bordspellen identificeren zich juist door conflicten tussen spelers, een hoge mate van geluk en gebruiken plastic componenten als tegenhanger voor de houten meeples van Eurogames. Axis & Allies is een goed voorbeeld van een American-Style Game, ook wel Ameritrash genoemd. Bij deze spellen wordt er vaak meer aandacht besteed aan het thema dan de spelmechanieken en ook speler eliminate is vaker een onderdeel van American-Style Games.

Er is vaak een discussie welke spellen beter zijn, de Amerikaanse of Europese stijl. Uiteindelijk komt het vooral aan op de voorkeur van de speler of het moment. Er zijn zat bordspelliefhebbers die versies van beide stijlen in de spellenkast hebben staan.

Waar moet je aan denken bij het maken van een Eurogame?

Omdat Eurogames een individualistisch karakter hebben, is het belangrijk dat spelers niet te veel op elkaar moeten wachten. De beurt van een andere speler kan snel als saai ervaren worden als het weinig invloed heeft op je eigen spel. Dit kun je oplossen door de beurt van een andere speler ook invloed te laten hebben op de spelers die niet aan de beurt zijn. Neem bijvoorbeeld het verkrijgen van grondstoffen en de ruilhandel bij Catan. Ook kun je spelers de beurt of delen daarvan tegelijkertijd laten ondernemen. Een principe wat bijvoorbeeld bij Orleans wordt toegepast.

Het is ook belangrijk om na te denken over een gevoel van gelijkheid tussen de spelers waardoor het spel spannend blijft. Veel Eurogames hebben een soort machine building element waardoor je steeds sneller en harder kunt groeien. Hierdoor kan het spel hopeloos voelen voor de spelers die de machine niet goed draaiende krijgen. Denk na over hoe je het spel spannend kunt houden waardoor de uitslag dichter bij elkaar lijkt te zitten dan verwacht. Een goede strategische keuze zou de speler een voordeel moeten geven, maar niet één waardoor de verschillen enorm groot worden.

Elementen van geluk zijn ook bij Eurogames van toegevoegde waarde, maar probeer dit te beperken tot “input geluk”. Input geluk, ook wel pre-geluk of input randomness, houdt in dat je op basis van het geluk je keuze moet maken. Output geluk betekend dat je eerst je keuze maakt en daarna nog een geluksfactor krijgt. Met output geluk is het veel moeilijker om strategische beslissingen te maken. Het komt dan meer neer op een risico afweging. Input geluk creëert een setting waarna jij zelf moet nadenken hoe je met die setting om moet gaan. Als je speltactiek boven geluk wilt stellen kun je beter input geluk toepassen.

Denk je zelf na over het maken van een Eurogame of ben je daar zelfs al mee bezig? Waar moet een Eurogame volgens jou aan voldoen?

Andere spelmechanieken:

Deel dit bericht:
Abonneer
Geef me een seintje bij
guest

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

2 Reacties
Nieuwste
Oudste Meest gestemd
Inline feedback
Bekijk alle reacties
Tim van der Meulen

Interessant artikel! Wist niet dat er echt sprake is van verschillende stromingen in de bordspellen-wereld.

nl_NLNL