Spelmechanieken
Als je als spelmaker op onze website komt kun je een hoop leren over alles wat bij het zelf uitbrengen van een spel hoort. Het testen van je spel, de gesprekken met een productiebedrijf, het uitgeven van je spel via Kickstarter, stuk voor stuk belangrijke onderwerpen. Maar wat nou als je nog vast zit bij wat voor een spel je wilt gaan maken. Daarom beginnen we met deze nieuwe serie waarin we verschillende spelmechanieken willen uitlichten en voorbeelden willen geven van welke spellen daar gebruik van maken. We beginnen met de Deck Builder spelmechaniek. Je hoeft je natuurlijk niet te beperken tot bestaande spelmechanieken, maar ze kunnen wel helpen om inspiratie mee op te doen.
Inhoud:
– Deck builder
– Waar moet je aan denken bij het maken van een Deck Builder?
– Elke beurt iets te doen hebben
– Interactie
Deck builder
De eerste spelmechaniek die we willen uitlichten is de Deck Builder. Een Deck Builder is een spel waarbij je zelf over een selectie aan kaarten beschikt (je deck) en door het spel heen die selectie probeert aan te vullen met nieuwe kaarten die je helpen om een bepaald doel te behalen. Het meest klassieke voorbeeld hiervan is Dominion. In Dominion begin je met een deck van 10 kaarten. 7 munten met een waarde van 1, en 3 overwinningspunten. Elke beurt pak je de 5 bovenste kaarten van je deck en probeer je met die 5 kaarten je deck aan te vullen waardoor je deck groter wordt en betere kaarten bevat.
Dominion speel je door met de muntkaarten uit je hand nieuwe kaarten te kopen die je deck beter maken, bijvoorbeeld door je extra acties te geven waarmee je meer munten kunt verdienen en dus weer betere kaarten kan kopen. Het leuke aan Dominion is dat je niet alleen maar kunt focussen op de beste kaarten voor je deck. Het spel win je namelijk door zo veel mogelijk overwinningspunten te behalen. Overwinningspunten moet je ook kopen, maar hebben geen meerwaarde in je deck. Als je vroeg begint met het kopen van overwinningspunten, wordt je deck langzaam steeds minder goed waardoor het steeds moeilijker wordt om nieuwe overwinningspunten te komen. Het gaat dus allemaal om de timing wanneer je begint met het kopen van overwinningspunten. Begin je zo laat mogelijk en speel je high risk – high reward omdat je misschien te laat was? Of start je eerder, met het risico dat je deck slechter wordt en je vast komt te zitten?
Dominion was uitgekomen in 2008. Intussen is de markt geëxplodeerd en zijn er veel meer Deck Builder games bijgekomen zoals: Clank, Aeon’s end, Marvel Legendary.
Waar moet je aan denken bij het maken van een Deck Builder?
Als je kijkt naar het aantal uitbreidingen wat Dominion heeft, dan zie je dat Deck Builders erg populaire spellen zijn. De kracht van een Deck Builder zit hem in de goede balans tussen geluk, timing en simpelweg het opbouwen van je eigen deck. Veel spellen hebben een vorm van geluk in zich. Bij Deck Builders wordt het geluk veelal bepaald door de kaarten die je pakt. In tegenstelling tot dobbelspellen is het echter veel voorspelbaarder. Als je met een dobbelsteen gooit, kunt je theoretisch 100 keer achter elkaar 6 gooien. Als je een deck kaarten hebt, en er zit één hele goede kaart in, dan weet je zeker dat je die maximaal één keer pakt voordat het deck kaarten op is. Geluk speelt nog wel een rol, maar zal minder snel spelbepalend zijn.
Elke beurt iets te doen hebben
Het is belangrijk dat je als speler elke beurt iets kunt doen. Zelfs al pak je de slechtste kaarten uit je deck, je wilt niet een beurt hebben waarbij je enige optie is om je hand af te leggen en te wachten tot je weer aan de beurt bent. Bij Dominion heb je bijvoorbeeld in de markt altijd de optie om een koperstuk te kopen. Deze heeft een waarde van 0. Hij voegt ook niet veel toe aan je deck, maar je hebt altijd de keuze.
Daarnaast wil je dat de goede kaarten die je gekocht hebt, ook daadwerkelijk af en toe langs komen. Dit betekend dat je snel door je deck heen moet kunnen gaan. Stel je voor dat je bij dominion niet elke beurt weer 5 nieuwe kaarten moest pakken, maar je hand moest blijven aanvullen. Dan ging je veel langzamer door je deck heen waardoor het veel langer duurt voordat je de impact van je nieuwe kaarten zult merken.
Interactie
Deck Builders zijn vaak wel redelijk solistische spellen in dat je vooral bezig bent met je eigen rijk (deck). Interactie is mogelijk en kan zelfs veel ingezet worden, maar er blijft altijd een onderlaag waarin je alleen met jezelf bezig bent. Hierdoor blijft het spel vaak leuk zelfs als je slecht gaat omdat veel spelers minder bezig zijn met winnen, maar meer bezig zijn met zo goed mogelijk eindigen.
Wat zijn volgens jou de leukste Deck Builder spellen?
Andere spelmechanieken:
Spelmechaniek uitgelicht: Coöperatieve spellen
Wat zijn coöperatieve spellen? Co-op, coöp of coöperatieve spellen zijn spellen waarin de spelers met…
Spelmechaniek uitgelicht: Geluk
Wat is geluk als spelmechaniek? Geluk ontstaat door een combinatie van randomness en verborgen informatie….
Spelmechaniek uitgelicht: Eurogame / Euro-Style game
Eurogame / Euro-Style game Oké, deze keer wijken we een beetje van de standaard af….
Spelmechaniek uitgelicht: Roll & Write
Spelmechanieken In deze serie blogposts waarin we spelmechanieken uitlichten, behandelen we telkens een andere spelmechaniek….